KC-10 Extender

KC-10 Extender to maszyna używana przez Air Mobility Command jako tankowiec i samolot cargo.

Pomimo tego, że jego główną rolą jest tankowanie w powietrzu możliwy jest scenariusz, w którym maszyna służy jako tankowiec dla myśliwców i  jednocześnie przewozi na pokładzie sprzęt i personel potrzebny do ich obsługi przy przebazowaniu w daleki zakątek świata. Na potrzeby transportu medycznego możliwe jest używanie specjalnych palet. Samolot może przewieźć do 75 osób i niemal 170000 funtów ładunku (76560kg) na odległość 7040km bez tankowania. Poza 3 głównymi zbiornikami paliwa w skrzydłach samolot posiada 3 dodatkowe zbiorniki pod podłogą przedziału cargo. W sumie 6 zbiorników pozwala na zabranie 160200kg paliwa. Niemal dwa razy tyle co KC-135 Stratotanker. Do tankowania używany jest centralny boom lub elastyczny wąż oba umiejscowione centralnie pod kadłubem. Kontrola transferu paliwa odbywa się przy pomocy systemu fly-by-wire. Maksymalna prędkość transferu paliwa to 4180 litrów na minutę. W przypadku tankowania przy pomocy węża prędkość przesyłu paliwa to 1786 litrów na minutę.

Maszyna bazuje na samolocie DC-10 i została wprowadzona do służby w 1981 roku. Samolot posiada 88% wspólnych elementów z odmianą cywilną. 20 sztuk zmodyfikowano tak, by umożliwić tankowanie z podskrzydłowych węży.

Podstawowe dane:
Podstawowa rola: tankowiec i maszyna transportowa
Producent: Boeing
Napęd: 3 silniki General Electric CF6-50C2
Ciąg: 52000 funtów na silnik
Długość: 54,4m
Wysokość: 17,4m
Rozpiętość: 50m
Prędkość: Mach 0,825
Pułap: 12727m
Max. masa startowa: 265500kg
Zasięg: 4400mil z ładunkiem, 11500 mil bez ładunku
Ładunek cargo: 76,560kg
Ilość palet: 27
Załoga: 4 (pilot, 2 pilot, operator boomu, inżynier pokładowy)
Koszt: 88,4 miliona dolarów (fiscal 1998 constant dollars)
W użyciu: 59

Źródło: USAF

Zdjęcia: USAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii


Opublikowano

w

przez