KC-135 Stratotanker

Maszyny KC-135 to główny typ odpowiedzialny z tankowanie w powietrzu samolotów USA.

Poza tankowaniem maszyna może być wykorzystywana do przewożenia ładunków, ale również transportu rannych. Za napęd samolotu odpowiadają 4 silniki dzięki czemu maksymalna masa startowa może wynosić do 322,500 funtów. Ponad przedziałem paliwowym znajduje się pokład cargo, który umożliwia również mieszany ładunek kiedy to na pokład zabierane są palety oraz przygotowane są miejsca dla żołnierzy. W zależności od konfiguracji zapasu paliwa samolot może zabrać na pokład do 83000 funtów ładunku. Niemal całe wewnętrzne paliwo może zostać przepompowane poprzez boom, który stanowi podstawowy system podawania paliwa na samolocie. Za jego obsługę odpowiada operator umiejscowiony na stanowisku w tylnej części samolotu. Do boomu może zostać przytwierdzona specjalna nakładka umożliwiająca tankowanie samolotów wyposażonych w sądy (boom używany jest przez USAF, Marynarka ma na swoich maszynach montowane sądy). W sumie USA ma w chwili obecnej 414 maszyn tego typu z czego 167 w USAF, 180 w Air National Guard, i 67 w Air Force Reserve. Pierwowzorem samolotu był projekt Boeinga 367-80, który stał się podstawa do skonstruowania maszyny pasażerskiej 707 i KC-135A. Pierwszy samolot zakupiono w 1954 roku, a ostatnia maszyna została dostarczona w 1965. Samoloty KC-135A przeszły modernizację, kiedy to wyposażono je w nowoczesne silniki CFM-56  firmy CFM-International. Przebudowane samoloty oznaczane są jako KC-135R lub KC-135T. Dzięki modernizacji maszyny są cichsze, ekonomiczniejsze i efektywniejsze. Istniał również 2 program modernizacyjny wyposażający samoloty w silniki TF-33-PW-102. Wtedy samoloty otrzymywały oznaczenie KC-135E. Ostatnia maszyna tego typu została wycofana w 2009 roku. W chwili obecnej USA wprowadzan a wyposażenie maszyny KC-46A, które mają zastąpić samoloty KC-135.

Podstawowe dane:

Producent: The Boeing Company
Napęd: CFM International CFM-56
Ciąg: 21,634 funtów na silnik
Rozpiętość: 130 stóp, 10 cali (39.88 m)
Długość: 136 stóp, 3 cale (41.53 m)
Wysokość: 41 stóp, 8 cali (12.7 m)
Prędkość: 530 mph na 30,000 stóp (9,144 m)
Pułap: 50,000 stóp (15,240 m)
Zasięg: 1,500 mil (2,419 km) z 150,000 funtów (68,039 kg) paliwa do transferu; zasięg do przebazowania 11,015 mil (17,766 km)
Max masa startowa: 322,500 futów (146,285 kg)
Max zapas paliwa do tankowania: 200,000 funtów (90,719 kg)
Max ładowność-cargo: 83,000 funtów (37,648 kg), 37 pasażerów
Palety: 6
Załoga: 3
Koszt jednostkowy: $39.6 milionów (w roku fiskalnym 98)
Data wprowadznia: Sierpień 1956

Źródło: USAF

Zdjęcie: USAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.