infolotnicze.pl

20. Dywizjon RAF

20. Dywizjon RAF (No. 20 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 1.09.1915
Lata istnienia 1.09.1915 – 31.07.1947; 11.02.1949 – 22.09.1951; 1.07.1952 – 30.12.1960; 1.09.1961 – 28.02.1970; 1.12.1970 – 31.07.1992; 1.09.1992 – 31.03.2010 – przemianowany na 4. Dywizjon Rezerwowy.
Motto Facta non verba
Oznaczenie kodowe N (od 08.1917 do 12.1935); HN (od 12.1935 do 05.1943 – Lysander’y); Z (03.1943 – 09.1945 – Hurricane’y).
20. Dywizjon  RAF
20. Dywizjon RAF został utworzony we wrześniu 1915 w Netheravon jako jednostka myśliwsko-rozpoznawcza. Od 1916 roku walczył on na terytorium Francji, skąd wrócił na Wyspy Brytyjskie po zakończeniu I wojny światowej. W odróżnieniu od większości Dywizjonów nie został on rozwiązany, w czerwcu 1919 roku przeniesiono go za to do Indii. 20. Dywizjon RAF pozostał tam przez cały okres międzywojenny pełniąc w tym czasie zadania policyjne i patrolowe osłaniając granice. W 1932 roku myśliwskie F.2b zastąpiły samoloty Wapiti, które z kolei pod koniec 1935 roku zastąpiły maszyny Audax. Wojna dla Dywizjonu rozpoczęła się realnie w grudniu 1941 roku, gdy do działań na dalekim wschodzie dołączyła Japonia. W tym samym czasie jednostkę przezbrojono w Lysander’y i przebazowano bliżej teatru działań. Loty bojowe 20. Dywizjon RAF rozpoczął w lipcu 1942 roku prowadząc działania rozpoznawcze i łącznikowe na rzecz głównie chińskich wojsk lądowych. Rola i zadania jednostki zmieniły się w pierwszych miesiącach 1943 roku gdy trafiły do niej pierwsze Hurricane’y. Od tego czasu rozpoczęto intensywne szkolenie w działaniach szturmowych i rozpoznawczo-bombowych. Pierwsze misje tego typu 20. Dywizjon RAF zaczął wykonywać pod koniec grudnia 1943 roku. 10 sierpnia 1944 roku jednostkę wycofano do Indii gdzie została przezbrojona w Hurricane IV których głównym uzbrojeniem były rakiety. Do misji szturmowych Dywizjon powrócił w grudniu tego roku i prowadził je do połowy maja 1945 roku kiedy został ponownie wycofany z frontu celem przezbrojenia – tym razem w Spitfire’y. Tak wyposażony 20. Dywizjon RAF nie zdążył już jednak wejść do walki, został on później w Indiach przezbrojony w Tempesty a następnie rozwiązany z końcem lipca 1947 roku.
Piloci 20. Dywizjonu


Sqn Ldr James Lacey – (28 pewnych, 4 prawdopodobne zestrzelenia i 9 uszkodzonych).
Donald Bennett –
Air Vice Marshal RAF, latał w 20. Dywizjonie RAF na początku swej kariery, w trakcie II wojny światowej dowodził 77. i 10. Dywizjonem RAF, a później Pathfinder Force RAF (No. 8 Group).

Używane samoloty (1917-1945) Bristol F.2b (08.1917 – 03.1932); Westland Wapiti IIA (01.1932 – 12.1935); Hawker Audax (12.1935 – 12.1941); Bristol Blenheim I (06.1941 – 12.1941); Westland Lysander II (12.1941 – 05.1943); Hawker Hurricane IIB (02.1943 – 05.1943); Hurricane IID (03.1943 – 09.1945); Hurricane IV (12.1944 – 09.1945), Supermarine Spitfire VIII (09.1945 – 04.1946); Spitfire XIVE (11.1945 – 01.1947).

 

Bibliografia:

Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Lewis P., Squadron Histories RFC, RNAS & RAF since 1912, Londyn 1968.

Zdjęcie: Sierżant Albert (Tinny) Martin pozujący z dwoma rakietami dla Hurricane’a IV (w tle). Zdjęcie wykonane w Birmie 17/18 marca 1945 roku w 20. Dywizjonie RAF. Australian War Memorial, SEA0181;  http://www.awm.gov.au/collection/SEA0181.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii