infolotnicze.pl

19. Dywizjon Myśliwski RAF

19. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 19 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 1.09.1915
Lata istnienia 1.09.1915 – 31.12.1919; 1.04.1923 – 31.12.1976; 1.01.1977 – 9.01.1992; 23.09.1992 – 24.11.2011.
Motto Possunt quia posse videntur
Oznaczenie kodowe WZ (10.1938 – 09.1939); QV (09.1939 – 09.1945)
19. Dywizjon Myśliwski RAF
 19. Dywizjon Myśliwski RAF powstał we wrześniu 1915 roku jako jednostka zapasowa No. 5 Squadron. Dopiero później w toku I wojny światowej przejęła ona zadania liniowe, rozwiązana po jej zakończeniu z końcem 1919 roku. Dywizjon odtworzony został w kwietniu 1923 roku w Duxford otrzymując na wyposażenie samoloty Snipe. Przez kolejne lata jednostkę przezbrajano w maszyny Grebe (1924); Siskin (1928); Bulldog (1931) i Gauntlet (1935). Prawdziwym skokiem jakościowym było jednak wyposażanie Dywizjonu w sierpniu 1938 roku – jako pierwszego w RAF-ie – w samoloty Spitfire. Na tych też maszynach 19. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczynał II wojnę światową prowadząc głównie loty patrolowe nad brytyjskim niebem. Pierwszą poważniejszą akcją jednostki był udział w osłonie ewakuacji Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego. Niedługo później 19. Dywizjon Myśliwski RAF walczył w Bitwie o Wielką Brytanię. W jej toku odniósł on liczne sukcesy przy niewielkich stratach – oficjalnie zaliczono jemu 60 zestrzeleń przy jedynie 7 straconych samolotach. Szybko, bo już we wrześniu 1940 roku Dywizjon przezbrojono nowe Spitfire’y IIA, niedługo potem został on jednak wycofany na odpoczynek na północ. Do akcji 19. Dywizjon Myśliwski RAF wrócił wiosną 1941 roku rozpoczynając dzienne i nocne loty nad Kanał La Manche i Północną Francję. Później został on włączony w skład 2. TAF-u prowadząc działania przygotowujące do otwarcia II frontu. Dodatkowo jednostkę wykorzystywano także do zadań eskortowych na rzecz dziennych wypraw bombowych. W lutym 1944 roku 19. Dywizjon Myśliwski RAF przezbrojono w Mustangi III, na których prowadził on misje bezpośredniego wsparcia na rzecz własnych sił lądowych w Normandii. Od wrześniu tego roku rozpoczął on z kolei okres lotów jako eskorta wypraw bombowych nad Niemcy, który trwał do lutego 1945. Wtedy to 19 Dywizjon Myśliwski RAF przeniesiono do Szkocji, skąd wykonywał on do końca wojny loty przeciw oddziałom niemieckim w Norwegii.
Sławni piloci 19. Dywizjonu James Johnson(34 pewne, 7 zespołowych i 3 prawdopodobne zestrzelenia, 10 uszkodzonych).
Douglas Bader – (20 pewnych, 4 zespołowe, 6 prawdopodobnych zestrzeleń i 11 uszkodzeń samolotów wroga).
George Unwin – (13 pewnych, 2 zespołowe zestrzelenia)
Używane samoloty (1923-1945) Sopwith Snipe (04.1923 – 12.1924); Gloster Grebe (12.1924 – 03.1928); Armstrong Whitworth Siskin IIIA (03.1928 – 09.1931); Bristol Bulldog IIA (09.1931 – 05.1935); Gloster Gauntlet I (05.1935 – 12.1938); Supermarine Spitfire I (08.1938 – 09.1940); Spitfire IIA (09.1940 – 10.1941); Spitfire VB i VC (10.1941 – 08.1943); Spitfire IX (08.1943 – 02.1944); Mustang III i IV (02.1944 – 03.1946).

No.19 Squadron

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Price A., Spitfire Mark I/II Aces, Oxford 2000.
Spick M., Asy myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.

Grafika: Squadron Roundel, Emt147, Wikimedia Commons.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii