infolotnicze.pl

111. Dywizjon Myśliwski RAF

111. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 111 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 1.08.1917
Lata istnienia 1.08.1917 – 1.02.1920 (zmiana numeru na 14); 1.10.1923 – 12.05.1947; 02.10.1953 – 23.03.2011.
Motto Adstantes
Oznaczenie kodowe TM (od 04.1939 do 09.1939); JU (od 09.1939 do 05.1947)
111. Dywizjon Myśliwski RAF
111. Dywizjon Myśliwski RAF został utworzony 1 sierpnia 1917 roku w Palestynie. Przemianowany na No. 14 Squadron w 1920 roku został on zreorganizowany w październiku 1923 roku już na terenie Wysp Brytyjskich w Duxford. W latach dwudziestych i trzydziestych w kolejnych latach korzystał z samolotów Grebe, Snipe, Siskin, Bulldog i Gauntlet. W styczniu 1938 roku 111. Dywizjon otrzymał jako pierwszy w RAF samoloty Hurricane I.Początek wojny 111. Dywizjon Myśliwski RAF spędził na służbie patrolowej, wraz z rozpoczęciem kampanii francuskiej w maju 1940 roku rozpoczął on loty na drugą stronę kanału czasem korzystając z baz we Francji. Brał on także udział w osłonie ewakuacji z plaż Dunkierki. Później 111. Dywizjon walczył w trakcie Bitwy o Wielką Brytanię nad niebem południowo-wschodniej Anglii zestrzeliwując 51 niemieckich maszyn przy stracie 18 samolotów. W sierpniu 1940 roku został on wycofany do Szkocji celem dokonania reorganizacji i uzupełnień. Nad Kanał La Manche 111. Dywizjon Myśliwski RAF wrócił w lipcu 1941 roku i prowadził akcje wymiatające nad północną Francją.W listopadzie następnego roku jednostka ta trafiła do Algierii skąd wspierała żołnierzy 1. Armii Brytyjskiej. Po wyparciu Włochów i Niemców z Afryki Dywizjon przebazowano na Maltę, skąd wspierał on lądowanie na Sycylii. Kolejny skok jednostki odbył się właśnie na lotniska tej wyspy. Następnie 111. Dywizjon Myśliwski RAF wspierał działania we Włoszech, by w lipcu 1944 roku przenieść się na Korsykę, skąd miał on osłaniać lądowanie w południowej Francji. W październiku tego roku powrócił on do Włoch, gdzie wykonywał zadania myśliwsko-bombowe na rzecz wojsk alianckich do końca II wojny światowej. Zaraz po wojnie rozpoczął on służbę okupacyjną w Austrii i północnych Włoszech do maja 1947 roku gdy został rozwiązany.
Piloci 111. Dywizjonu Flg Off H. M. Ferriss – (8 pewnych, 2 prawdopodobne, 1 pewne zespołowe, 2 prawdopodobne zespołowe zniszczone i 2 uszkodzone samoloty niemieckie) W 111. Dywizjonie Myśliwskim RAF służył od maja 1938 roku. Walczył w kampanii francuskiej i bitwie o Wielką Brytanię, zginął w zderzeniu z niemieckim Do 17 w sierpniu 1940 roku.
Flg Ltn George U. Hill – (10 pewnych zestrzeleń, 8 zespołowych, 3 prawdopodobne, 10 uszkodzonych) Kanadyjski pilot 111. Dywizjonu, większość swoich sukcesów odniósł na śródziemnomorskim teatrze operacyjnym.
Używane samoloty (1923-1947) Gloster Grebe II (10.1923 – 01.1925); Sopwith Snipe (04.1924 – 01.1925); Armstrong Whitworth Siskin III (06.1924 – 11.1926); Siskin IIIA (09.1926 – 02.1931); Bristol Bulldog IIA (01.1931 – 06.1936); Gloster Gauntlet II (05.1936 – 02.1938); Hawker Hurricane I (01.1938 – 04.1941); Hurricane IIA (03.1941 – 05.1941); Supermarine Spitfire I (04.1941 – 05.1941); Spitfire IIA (05.1941 – 09.1941); Spitfire VB (08.1941 – 10.1942); Spitfire VC (11.1942 – 01.1944); Spitfire IXC (06.1943 – 05.1947).

 

Bibliografia:

Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Thomas A., Spitfire Aces of North Africa and Italy, Oxford 2011.
http://www.bbm.org.uk/Ferriss.htm, stan na 22.06.2013.

Zdjęcie: Samolot Supermarine Spitfire IXC (w tle model VC) ze 111. Dywizjonu na Sycylii, Imperial War Museum, CNA 4029 via Wikimedia Commons.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii