MQ-1C Grey Eagle zwany również Sky Warrior to produkt oferowany przez firmę General Atomics.
System użytkowany jest przez U.S. Army. Głównym zadaniem aparatów jest zapewnienie żołnierzom możliwości przeprowadzania długotrwałego zwiadu z powietrza oraz precyzyjnych uderzeń. (reconnaissance, surveillance, target acquisition (RSTA). Za kontrolę odpowiada U.S. Army One System Ground Station.
System jest w stanie wykonać autonomiczny start i lądowanie, a całość może być przewożona na pokładzie samolotów C-130. Dużą zaletą maszyn jest stosunkowo wysoka gotowość przekraczająca 90%.[1]
Gray Eagle może również funkcjonować jako przekaźnik komunikacyjny. Do ataku wykorzystywane są 4 pociski Hellfire. Na pokładzie przenoszony może być radar Lynx® SAR/GMTI pozwalający na śledzenie celów naziemnych znajdujących się w ruchu. Do komunikacji używane są łącza satelitarne (TCDL – Tactical Common Data Link), ale maszyna może operować również bez nich. Zastosowanie klap Fowlera poprawia właściwości samolotu podczas startu i lądowania, które mogą odbywać się autonomicznie.
Aparat może zostać przygotowany do operowania w mniej niż 2 godziny oraz jest zdolny do lotów niemal w każdych warunkach pogodowych. Za napęd odpowiada silnik na heavy fuel (JP-8).
Podstawowe dane:
Rozpiętość: 17m
Długość: 9m
Napęd: Thielert 135 KM Heavy-Fuel (możliwość wzmocnienia do 165KM)
Max. masa startowa: 1452kg (3200 funtów, możliwość podniesienia do 3600 funtów)
Zapas paliwa: 263kg
Masa ładunku użytecznego: 261kg wewnątrz, 227kg na zewnątrz
Uzbrojenie: 4 pociski Hellfire
Moc: 10kw
ładunek: EO/IR, SAR/GMTI, łącza komunikacyjne
Pułap: 29000 stóp
Długotrwałość lotu: ponad 30h
Prędkość: ponad 150 węzłów
[1] Ponad 90% podaje General Atomics – U.S. Army podaje ponad 80%.
Źródło: General Atomics/ U.S. Army
Zdjęcia: Spc. Roland Hale
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |