Rodzina pocisków AGM-86B i AGM-86C/D została opracowana by zwiększyć efektywność samolotów B-52H.
Za napęd pocisków odpowiada silnik turbo wentylatorowy zapewniający im stała prędkość poddźwiękową.
Po starcie złożone skrzydła oraz stery ogonowe ulegają rozłożeniu oraz następuje wysunięcie chwytu powietrza do silnika.
AGM-86B jest wtedy w stanie wykonać skomplikowane misje po zróżnicowanej trasie dzięki systemowi porównującemu teren z zapisanymi danymi.
AGM-86C/D wykorzystuje wewnętrzny system GPS połączony z systemem bezwładnościowym. Pozwala to na bardzo precyzyjne trafienie w cel.
AGM-86B może być wystrzeliwany z bombowca w dużej liczbie jednocześnie. Maksymalnie przenoszonych może być 20 pocisków – po 6 pod każdym ze skrzydeł oraz 8 na wewnętrznym rewolwerowym wyrzutniku.
AGM-86C CALCM różni się od AGM-86B tym, że przenosi konwencjonalną głowice burząco-odłamkową, a nie ładunek nuklearny oraz korzysta z systemu GPS/INS.
Niski przelot do celu, mały rozmiar oraz atak w dużej liczbie utrudniają przeciwnikowi skutecznie zniszczenie wszystkich pocisków.
Kontrakt na produkcję pocisków został podpisany w 1974 roku. Wersja testowa AGM-86A była nieco mniejsza od modeli B/C i D. Wersja A nie weszła do produkcji, natomiast od 1977 rozpoczęły się prace nad wersją B.
Produkcja wersji B rozpoczęła się w roku 1980 i w sumie powstało 1715 sztuk do 1986. Gotowość operacyjna została ogłoszona w roku 1982.
W czerwcu 1986 części pocisków została przemianowana na AGM-86C CALCM po dodaniu głowicy burząco-odłamkowej oraz systemu GPS. System porównywania terenu został zastąpiony systemem GPS/INS.
CALCM uzyskał status operacyjny w styczniu 1991 roku i wziął udział w operacji Pustynna Burza.
W 1996, 1997 i 2001 200 pocisków CALCM powstało jako rozwinięcie ALCM. Pociski te oznaczone jako Block I otrzymały większy łądunek konwencjonalny o masie 3000 funtów, wielokanałowy odbiornik GPS oraz integrację tzw. buffer box w odbiorniku GPS. Zmodyfikowana awionika została następnie zainstalowana na wszystkich pociskach CALC (Block 0) więc ogół AGM-86C ma te same podzespoły elektroniczne.
50 ostatnich pocisków przerabianych z AGM-86B to standard AGM-86D z głowicą penetrującą.
Podstawowe dane:
Rola: strategiczny pocisk cruise klasy powietrze-ziemia
Producent: Boeing
Napęd: Williams Research Corp. F-107-WR-10
Ciąg: 600 funtów
Długość: 6,3m
Masa: 1429kg
Średnica: 62,3cm
Rozpiętość: 3,65m
Zasięg:
-AGM-86B ponad 1500 mil
-AGM-86C- 600 mil nominalna
Prędkość:
-AGM-86B: około 550 mph
-AGM-86C/D: nominalna wysoka poddźwiękowa
Głowica:
-AGM-86B- nuklearna
-AGM-85C Block 0: 2000 funtów
-AGM-86C Block I: 3000 funtów
-AGM-86D: głowica penetrująca o masie 1200 funtów
Koszt jednostkowy:
-AGM-86B- 1 milion $
-AGM86C-dodatkowo 160.000$
-AGM-86D-dodatkowo 896.000$
Źródło: USAF
Zdjęcie: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |