Boeing B-52 Stratofortress

Bombowiec B-52 Stratofortress to ostatnie ogniwo wielkich bombowców, które do dziś pozostaje w służbie.

Samolot jest ciężką maszyną bombową dalekiego zasięgu zdolną do przenoszenia ładunków konwencjonalnych oraz nuklearnych. Samolot lata z prędkością poddźwiękowa, ale prędkość nie była głównym celem podczas konstruowania tej maszyny. Samolot użyty w konwencjonalnych zadaniach może przeprowadzać strategiczne naloty, wstępować jako samolot bliskiego wsparcia. Poza zwykłymi, konwencjonalnymi bombami, może przenosić również uzbrojenie precyzyjne. Poza wykorzystaniem do atakowania celów lądowych samolot może być również wykorzystany do atakowania okrętów przeciwna, lub wypełniania zadań związanych z minowaniem. Maszynę można wyposażyć w specjalne zestawy czujników zwiększające jego możliwości na nowoczesnym polu walki. Piloci mogą stosować gogle noktowizyjne co ułatwia operowanie w nocy. Maszyna jest w służbie od lutego 1955 roku i praktycznie ciągle przechodzi modernizacje. Dzięki tankowaniu w powietrzu zasięg jest ograniczony jedynie przez wytrzymałość załogi. Bez dotankowania samolot może wylegitymować się zasięgiem 14080 kilometrów. B-52 w wersji A odbył pierwszy lot w 1954 roku, a model B wszedł do służby w 1955. W sumie wyprodukowano 744 maszyny B-52 z czego ostatnim modelem byłą wersja H powstała w październiku 1962 roku. Wersja H może przenosić do 20 pocisków Cruise. W sumie dostarczono 102 maszyny tego typu. Pomimo swojego wieku samolot dalej znajduje zastosowanie i świetnie sprawdza się w misjach wyznaczonych mu przez Siły Powietrzne. Zwłaszcza podczas Pustynnej Burzy oraz późniejszych misji dzięki precyzyjnym bombom samoloty B-52 wiszące w powietrzu zapewniały precyzyjne wsparcie dla wojsk lądowych na newralgicznych kierunkach. Po dziś dzień w służbie pozostają tylko bombowce B-52 H znajdujące się w 5th Bomb Wing z Minot AFB, i 2nd Bomb Wing z Barksdale AFB. Obie jednostki podlegają pod Air Force Global Strike Command.

Dane taktyczno-techniczne:

Podstawowe przeznaczanie: ciężki bombowiec
Producent: Boeing Military Airplane Co.
Silniki: 8 Pratt & Whitney TF33-P-3/103
Ciąg: każdy do 17,000 funtów
Rozpiętość: 185 stóp (56.4 metrów)
Długość: 159 stóp, 4 cale (48.5 metra)
Wysokość: 40 stóp, 8 cali (12.4 metra)
Masa: około 185,000 funtów (83,250 kg)
Max masa startowa: 488,000 funtów (219,600 kg)
Zapas paliwa: 312,197 funtów (141,610 kg)
ładunek użytkowy: 70,000 funtów (31,500 kg)
Prędkość: 650 mph (Mach 0.86)
Źródło: USAF
Zasięg: 8,800 mil (7,652 mil morskich)
Pułap: 50,000 stóp (15,151.5 metrów)
Uzbrojenie: około 70,000 funtów (31,500 kg) różnego uzbrojenia – bomby, miny i pociski.
Załoga: 5 -dowódca, pilot, operator radaru, nawigator, oficer obsługujący sprzęt walki radioelektronicznej
Koszt jednostkowy: $53.4 miliony)
Wstępna gotowość operacyjna: Kwiecień 1952
W służbie USA: aktywne , 85; ANG, 0; Rezerwa, 9

Źródło: USAF
Zdjęcia: USAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii