AGM-130 – pocisk powietrze-ziemia

AGM-130 to pocisk klasy powietrze-ziemia przeznaczony do atakowania celów zarówno z niskiego jaki z wysokiego pułapu.

System wykorzystuje koncepcję zastosowaną w GBU-15 oraz silnik rakietowy mający na celu przedłużenie zasięgu. Dodatkowo używany jest wysokościomierz pilnujący pułapu na którym porusza się pocisk.

Wszystko to przekłada się na znacznie większy zasięg niż w przypadku GBU-15.

AGM-130 występuje w dwóch wariantach w zależności od typu głowicy:

AGM-130 wyposażony jest albo w głowicę telewizyjną albo w głowicę IR oraz łącze data link. Głowica zapewnia samolotowi nosicielowi obraz celu widziany przez pocisk. Podczas lotu obraz jest transmitowany poprzez łącze AXQ-14 data-link na monitory samolotu.

Pocisk może zostać nakierowany na cel przed jak i po starcie. Istnieje również możliwość manualnego sterowania pociskiem poprzez oficera systemów uzbrojenia dzięki dwukierunkowemu łączu data link.

Nosicielem AGM-130 sa samoloty F-15E.

Prace nad systemem zaczęły się w 1984 roku jako unowocześnienie dla bomb szybujących GBU-15. W połowie lat 90 doszło do poważnej modyfikacji AGM-130 dzięki instalacji systemu GPS i nawigacji bezwładnościowej. Pozwoliło to na użytkowanie w trudnych warunkach pogodowych.

W podstawowym trybie operowania samolot dolatuje do wyznaczonej pozycji. Dzięki wystrzałowi z niskiego pułapu oraz znacznej odległości załoga samolotu jest odpowiednio zabezpieczona.

Po wystrzeleniu pocisk przemieszcza się w kierunku celu w trybie szybującym-napędzanym-szybującym, a w trakcie lotu trajektoria jest korygowana poprzez system GPS lub ręcznie poprzez oficera uzbrojenia.

Po zakończeniu fazy napędzanej sinik rakietowy jest odrzucany. Gdy cel pojawia się w zasięgu systemów oficer ma do wyboru dwa tryby. W trybie automatycznym, termalnym głowica chwyta cel, ale może być on skorygowany ręcznie dla większej precyzji. W trybie całkowicie manualnym oficer steruje do końca pociskiem. W przypadku użytkowaniu na samolotach bez zasobnika data-link pocisk może być wystrzeliwany w trybie bezpośrednim.

Podstawowe dane:
Typ: kierowana i napędzana bomba powietrze-ziemia
Producent: Boeing
Ciąg: TAJNE
Długość: 12 stóp, 10,5 cala (3,9m)
Średnica: 45,72cm
Rozpiętość: 149,86cm
Zasięg: TAJNE
Pułap: ponad 9000m
Prędkość: TAJNE
Data wprowadzenia: 1994
Koszt jednostkowy: około 450.000$
Zasób: TAJNE

Źródło: USAF

Zdjęcie: USAF

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii