AGM-130 to pocisk klasy powietrze-ziemia przeznaczony do atakowania celów zarówno z niskiego jaki z wysokiego pułapu.
System wykorzystuje koncepcję zastosowaną w GBU-15 oraz silnik rakietowy mający na celu przedłużenie zasięgu. Dodatkowo używany jest wysokościomierz pilnujący pułapu na którym porusza się pocisk.
Wszystko to przekłada się na znacznie większy zasięg niż w przypadku GBU-15.
AGM-130 występuje w dwóch wariantach w zależności od typu głowicy:
- AGM-130 A posiada głowice bojową MK-84 burząco/odłamkową
- AGM-130C bazuje na bombie penetrującej BLU-109
AGM-130 wyposażony jest albo w głowicę telewizyjną albo w głowicę IR oraz łącze data link. Głowica zapewnia samolotowi nosicielowi obraz celu widziany przez pocisk. Podczas lotu obraz jest transmitowany poprzez łącze AXQ-14 data-link na monitory samolotu.
Pocisk może zostać nakierowany na cel przed jak i po starcie. Istnieje również możliwość manualnego sterowania pociskiem poprzez oficera systemów uzbrojenia dzięki dwukierunkowemu łączu data link.
Nosicielem AGM-130 sa samoloty F-15E.
Prace nad systemem zaczęły się w 1984 roku jako unowocześnienie dla bomb szybujących GBU-15. W połowie lat 90 doszło do poważnej modyfikacji AGM-130 dzięki instalacji systemu GPS i nawigacji bezwładnościowej. Pozwoliło to na użytkowanie w trudnych warunkach pogodowych.
W podstawowym trybie operowania samolot dolatuje do wyznaczonej pozycji. Dzięki wystrzałowi z niskiego pułapu oraz znacznej odległości załoga samolotu jest odpowiednio zabezpieczona.
Po wystrzeleniu pocisk przemieszcza się w kierunku celu w trybie szybującym-napędzanym-szybującym, a w trakcie lotu trajektoria jest korygowana poprzez system GPS lub ręcznie poprzez oficera uzbrojenia.
Po zakończeniu fazy napędzanej sinik rakietowy jest odrzucany. Gdy cel pojawia się w zasięgu systemów oficer ma do wyboru dwa tryby. W trybie automatycznym, termalnym głowica chwyta cel, ale może być on skorygowany ręcznie dla większej precyzji. W trybie całkowicie manualnym oficer steruje do końca pociskiem. W przypadku użytkowaniu na samolotach bez zasobnika data-link pocisk może być wystrzeliwany w trybie bezpośrednim.
Podstawowe dane:
Typ: kierowana i napędzana bomba powietrze-ziemia
Producent: Boeing
Ciąg: TAJNE
Długość: 12 stóp, 10,5 cala (3,9m)
Średnica: 45,72cm
Rozpiętość: 149,86cm
Zasięg: TAJNE
Pułap: ponad 9000m
Prędkość: TAJNE
Data wprowadzenia: 1994
Koszt jednostkowy: około 450.000$
Zasób: TAJNE
Źródło: USAF
Zdjęcie: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |