Boeing EA-18G Growler

Boeing EA-18G Growler to wersja samolotu F/A-18E/F Super Hornet przeznaczona do walki elektronicznej.

Pierwsze maszyny są już dostarczane U.S. Navy. Głównym zadaniem maszyny będą misje Airborn Electronic Attack. Montaż pierwszej maszyny rozpoczął się w październiku 2004 roku, a pierwszy egzemplarz testowy przeznzczony do modyfikacji oddano w kwietniu 2005 roku. Pierwszy samolot z wersji produkcyjnej odbył swój dziewiczy lot 10 września 2007 roku i został dostarczony U.S. Navy 24 września 2007 roku. Testy morskie samolot ukończył w 2008 roku Wstępna gotowość operacyjna została osiągnięta we wrześniu 2009 roku. W listopadzie Ministerstwo Obrony USA zdecydowało o pełnowymiarowej produkcji samolotu. U.S. Navy zamówiła w sumie 58 maszyn EA-18G Growler.
Dzięki zaawansowanej awionice samolot będzie mógł brać udział w misjach SEAD (suppression of enemy air defenses). Misje te samolot będzie mógł wykonywać dzięki wykorzystaniu reaktywnych i wielozadaniowych technik zagłuszania. Samolot będzie również doskonale sprawdzał się w tradycyjnych misjach zagłuszających, a prędkość i manewrowość Super Horneta pozwoli mu wykonywać misje eskortowe. Dzięki znacznie podniesionej interoperacyjności połączonej z niezakłóconą komunikacja ze stacjami naziemnymi Growler będzie mógł w znacznie lepszy sposób wspierać jednostki lądowe. Dzięki bazowaniu na myśliwcu, samolot będzie w stanie sam się bronić i jednocześnie identyfikować cele. Dzięki podobieństwom z F-18 znacznie zostaną obniżone koszty oraz ujednolicony program będzie mógł się lepiej rozwijać. Zainstalowany na pokładzie samolotu system ALQ-218 w połączeniu z ALQ-99 będzie skuteczny przeciwko każdej rakiecie ziemia-powietrze. Dzięki zaawansowanym przeciwśrodkom komunikacji ALQ-227 samolot jest w stanie przeciwdziałać dużej liczbie systemów komunikacyjnych. Modułowość systemu pozwoli na adaptację do nowych zagrożeń. System INCANS pozwala załodze zachować pełną łączność podczas misji zagłuszających. Większość systemów jest zamontowana w zasobnikach i w końcówkach skrzydeł. Poza tym samolot posiada 9 podwieszeń które mogą być wykorzystane do przenoszenia dodatkowych systemów zagłuszający oraz szerokiego wachlarza uzbrojenia.

Podstawowe dane taktyczno-techniczne:
Długość: 60.2 ft (18.3 m)
Wysokość: 16 ft (4.9 m)
Rozpiętość: 44.9 ft (13.7 m)
Masa na pusto: 33,094 lbs (15,011.2 kg)
Masa startowa: 48,000 lbs (21,772.4 kg)
Wewnętrzny zapas paliwa: 13,940 lbs (6,323.1 kg)
Max zewnętrzny zapas paliwa: 9,744 lbs (4,419.8 kg)
Napęd: (2) F414-GE-400
Ciąg: 44,000 lbs
Załoga: pilot oraz oficer systemów uzbrojenia

Na podstawie: Boeing oraz U.S.Navy
Zdjęcia: US Navy/Boeing

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii