Kategorie
Tematy tygodnia

Raport: Linie lotnicze nie informują dostatecznie pasażerów o ich prawach

Logo-refund.me_

Polscy pasażerowie mają według Rozporządzenia 261/2004 prawo do odszkodowania lotniczego przy opóźnieniu lub odwołaniu lotu oraz nadkomplecie pasażerów. Na mocy tego samego rozporządzenia linie lotnicze mają obowiązek informowania pasażerów o przysługujących im prawach. Firma zajmująca się uzyskiwaniem odszkodowań lotniczych, refund.me (www.refund.me/pl), ustaliła jak bardzo różni się ilość przekazywanych przez linie lotnicze informacji. Zaledwie połowa przedsiębiorstw lotniczych publikuje informacje w języku polskim. Istnieją również różnice w łatwości odnajdywania istotych informacji na stronach internetowych linii lotniczych.

W ramach analizy stron pod uwagę został wzięty język strony i łatwość odnalezienia informacji dotyczących praw pasażerów. Kolejnym kryterium była ilość oferowanych informacji i ich jasność.

Przeanalizowane zostały linie lotnicze: LOT, Wizzair, Norwegian, Aeroflot, easyJet, airberlin, KLM, German Wings, British Airways, SAS, Lufthansa i Ryanair. Jedynie Lufthansa, Ryanair, Air Berlin, easyJet, LOT und Wizzair publikują kluczowe informacje o prawach pasażera w języku polskim. Na stronach pozostałych linii lotniczych pasażerowie mogą uzyskać informacje między innymi w języku angielskim.

Najbardziej jasne są informacje na stronie internetowej Lufthansy. Wystarczy jedno kliknięcie, aby pasażerowie odnaleźli informacje na temat praw pasażerów lotniczych. Warto wymienić tu również Norwegian i British Airways, które oferują na swoich stronach internetowych formularz, gdzie bezpośrednio może zostać złożona reklamacja. Polityka informacyjna Aeroflotu natomiast pozostawia wiele do życzenia: z trudem można odnaleźć niewielką ilość informacji na temat praw pasażerów. Brakuje również wzmianki Rozporządzenia WE nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Podobnie jest z innymi liniami lotniczymi, które nie pomagają pasażerom odnaleźć wyżej wymienionego rozporządzenia unijnego. Tylko trzy linie lotnicze udostępniają bezpośredni link do Rozporządzenie Unii Europejskiej na swoich stronach. Są to: LOT, Norwegian und Ryanair.

„Udzielanie szczegółowych i przystępnych informacji na temat praw pasażera nie leży w interesie linii lotniczych, które każdego roku muszą wypłacać miliony euro odszkodowania“, wypowiada się założycielka i CEO firmy refund.me oraz ekspert ds. praw pasażerów. „W rzeczywistości tylko około 10% polskich pasażerów jest świadomych swojego prawa do odszkodowania. W ten sposób tracą oni rocznie 21 milionów złotych w kwocie odszkodowań“.

Źródło / Autor: refund.me

Zdjęcie: refund.me

Autor: Redakcja Świat

Redakcja Świat