Supermarine Spitfire II był drugą produkowaną seryjnie wersją tego myśliwca.
Supermarine Spitfire II był jednoosobowym i jednomiejscowym samolotem myśliwskim o konstrukcji metalowej, półskorupowej z krytą kabiną. Podwozie samolotu było wciągane w locie z kółkiem tylnym. Napęd maszyny stanowił silnik rzędowy Rolls Royce Merlin XII ze sprężarką o mocy nominalnej 845 kW (1149 KM) który poruszał trójłopatowym śmigłem o zmiennym skoku. Uzbrojenie Spitfire’a składało się w wersji IIA z 8 karabinów maszynowych Browning .303 cala lub w wersji IIB z dwóch działek 20 mm i 4 km-ów. Zapas amunicji w pierwszym przypadku wynosił od 300 do 350 nabojów na lufę, w drugim po 60 naboi na działko i 350 na karabin maszynowy. Supermarine Spitfire II seryjnie wyposażany był w radiostacje pokładową.
Prace nad ulepszoną wersją Spitfire’a I rozpoczęto już latem 1939 roku. Płatowiec Supermarine Spitfire II zasadniczo nie różnił się od wersji Mk I. Główną zmianą było zastosowanie nowego silnika – Merlina XII wyposażonego w sprężarkę. Inną nowością był rozrusznik pirotechniczny. Spitfire II podobnie jak jego poprzednik był budowany w dwóch wersjach – A i B różniących się uzbrojeniem. Pierwsza posiadała 8 km-ów, a druga 2 działka 20 mm i 4 km-y. Około 50 maszyn Mk IIA poddano modernizacji polegającej na dodanie podwieszanych zbiorników paliwa, co jednak z powodu spadku osiągów nie spotkało się z zadowoleniem pilotów. W 1943 roku około pół setki wycofanych już Mk II przebudowano wymieniając silnik na Merlin XX. Maszyny te działały w ramach Air Sea Rescure i posiadały tzw. zestaw Typ E złożony z łodzi ratunkowej, pływającej liny i wyposażenia dla rozbitków. Zestaw służył do ratowania rozbitków którzy zostali zestrzeleni nad morzem. Pierwsze Spitfire’y Mk I trafiły zostały wyprodukowane w czerwcu 1940 roku i ich produkcja trwała do wiosny 1941 gdy zostały zastąpione przez model Mk V. W sumie wyprodukowano 921 samolotów Supermarine Spitfire II w tym 751 w wariancie „A” i 170 „B”.
Dane taktyczno-techniczne samolotu Supermarine Spitfire IIA.
Rozpiętość | 11,23 m |
Długość | 9,12 m |
Wysokość | 3,48 m |
Powierzchnia nośna | 22,48 m2 |
Masa własna | 2310 kg |
Masa startowa | 2846 kg |
Prędkość maksymalna na wysokości 6096 m | 596 km/h |
Prędkość wznoszenia | 13 m/s |
Pułap praktyczny | 9996-11370 m |
Zasięg | 804 km |
Bibliografia
Jońca A., Samolot myśliwski Spitfire Mk. I – V, Warszawa 1979.
Matusiak W., Supermarine Spitfire, cz 2, Warszawa 1998.
Matusiak W., Supermarine Spitfire, cz 3, Warszawa 1999.
Price A., Supermarine Spitfire, cz 1, Warszawa 1997.
Zdjęcie: Spitfire IIA, Kogo, Wikimedia Commons.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |