Bristol Beaufighter I był pierwszą wersją seryjną tej maszyny.
Bristol Beaufighter był dwuosobowym, średniopłatem o konstrukcji metalowej – półskorupowej z chowanym podwoziem i kółkiem tylnym. Załogę maszyny stanowiły dwie osoby – pilot i nawigator. Napęd samolotu stanowiły dwa silniki Bristol Hercules XI (pierwsze egzemplarze posiadały Herculesy III) w układzie podwójnej gwiazdy o mocy 1169 kW (1590 KM) napędzające trzyłopatowe śmigła. Bristol Beaufighter I produkowany był w dwóch zasadniczych wariantach – myśliwca nocnego i dalekodystansowego oraz jako samolot morski. W sumie wyprodukowano 954 maszyny obu wariantów
Bristol Beaufighter IF – wersja myśliwska nocna i dalekodystansowa. Uzbrojona w cztery działka Hispano kal. 20 mm w przodzie kadłuba i sześć karabinów maszynowych .303 cala Browning – cztery w prawym i dwa w lewym płacie. Zapas amunicji wynosił początkowo 960 naboi do działek (16 bębnów po 60 pocisków). Później zastosowano system wykorzystujący amunicję taśmowaną po 240 naboi na działko. Zapas naboi do karabinów maszynowych wynosił z kolei po 1000 pocisków na lufę. Część maszyn tego typu przystosowano do działań na pustyni poprzez dodanie filtrów przeciwpyłowych.
Bristol Beaufighter IC – wersja morska dla jednostek Costal Command. Uzbrojona podobnie jak IF lecz z dodatkowym wyposażeniem radiowym oraz możliwością przenoszenia uzbrojenia bombowego do zwalczania okrętów przeciwnika lub dodatkowych zbiorników paliwa – po usunięciu km-ów. W sumie powstało 397 maszyn w tym wariancie.
Dane taktyczno techniczne samolotu Bristol Beaufighter IF z silnikiem Hercules XI.
Rozpiętość | 17,63 m |
Długość | 12,5 m |
Wysokość | 4,83 m |
Powierzchnia nośna | 46,73 m2 |
Masa własna | 6381 kg |
Masa całkowita | 9435 kg |
Prędkość maksymalna na poziomie morza | 492 km/h |
Prędkość maksymalna na wysokości 4572 m | 520 km/h |
Prędkość przelotowa na wysokości 4572 m | 433 km/h |
Pułap | 8100 m |
Zasięg | 2414 km |
Bibliografia
Bączkowski W., Janczak A., Samolot Myśliwski Beaufighter, Warszawa 1980.
Nowicki K., Bristol Beaufighter. Cz 1, Gdańsk 2001.
Nowicki K., Bristol Beaufighter. Cz 2, Gdańsk 2003.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |