Kategorie
Jednostki lotnicze

35. Dywizjon Bombowy RAF „Madras Presidency”

35. Dywizjon Bombowy RAF Madras Presidency (No. 35 Madras Presidency Squadron RAF ) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 1.02.1916
Lata istnienia 1.02.1916 – 26.06.1919; 1.03.1929 – 8.04.1940; 5.11.1940 – 23.02.1950; 1.09.1951 – 11.09.1961; 1.12.1962 – 1.03.1982.
Motto Un animo agimus
Nazwa wyróżniająca Madras Presidency
Oznaczenie kodowe 4 (11.1936 – 08.1937); 35 (07.1936 – 06.1937); WT (04.1938 – 02.1940); TL (10.1940 – 02.1951).
35. Dywizjon Bombowy RAF
35. Dywizjon Bombowy RAF utworzony został w lutym 1916 roku jako jednostka współpracy z armią. Brała ona udział w działaniach na froncie zachodnim a po zakończeniu I wojny światowej została rozwiązana w czerwcu 1919 roku. Jednostkę ponownie utworzono w marcu 1929 roku na lotnisku Bircham Newton jako dzienny dywizjon bombowy. W okresie miedzywojennym poza kilkoma zmianami sprzętu najważniejszym wydarzeniem było wysłanie Dywizjonu do Sudanu w trakcie wojny w Abisynii. W pierwszych miesiącach wojny 35. Dywizjon Bombowy RAF zajmował się szkoleniem nowych załóg bobowych. 8 kwietnia 1940 roku stał się on częścią No. 17 Operational Training Unit. 35. Dywizjon Bombowy RAF odtworzono w listopadzie 1940 roku i jako pierwszą jednostkę wyposażono w maszyny Halifax. Jednostka gotowość bojową uzyskała w marcu 1941 roku i od tego czasu wykonywała rajdy nad terytorium Niemiec i Włoch. W sierpniu 1942 roku 35. Dywizjon Bombowy RAF przeniesiono do Pathfinder Force. W ramach tej formacji wykonywał on loty bombowe do końca wojny, od wiosny 1944 roku używając już samolotów Lancaster.
Sławni piloci 35. Dywizjonu Leonard Cheshire
Używane samoloty (1929-1945) Airco D.H.9A (03.1929 – 01.1930); Fairey IIIF (11.1929 – 09.1932); Fairey Gordon (07.1932 – 08.1936 i 11.1936 – 08.1937); Vickers Wellesley (07.1936 – 06.1937); Fairey Battle (04.1938 – 02.1940); Avro Anson I (07.1939 – 04.1940); Bristol Blenheim IV (11.1939 – 04.1940); Handley Page Halifax I (10.1940 – 02.1942); Halifax II (01.1942 – 03.1944); Halifax III (12.1943 – 03.1944); Avro Lancaster I i III (03.1944 – 10.1949).

 

Bibliografia:
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Lewis P., Squadron Histories RFC, RNAS & RAF since 1912, Londyn 1968.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii