infolotnicze.pl

51. Dywizjon Bombowy RAF

51. Dywizjon Bombowy RAF (No. 51 Squadron RAF ) – okres międzywojenny i II wojna światowa.

Data powstania 15.05.1916
Lata istnienia 15.05.1916 – 13.06.1919; 5.03.1937 – 30.10.1950; 21.08.1958 – do dziś
Motto Swift and Sure
Oznaczenie kodowe 51 (03.1937 – 02.1938); MB (02.1938 – 12.1939); MH (08.1939 – 01.1944 i 06.1945 – 10.1950); C6 (01.1944 – 06.1945).
51. Dywizjon Bombowy RAF
51. Dywizjon RAF powstał w maju 1916 roku jako jednostka myśliwska. W trakcie I wojny światowej pełnił on służbę na Wyspach Brytyjskich osłaniając je z powietrza przed niemieckimi rajdami. Po zakończeniu konfliktu w czerwcu 1916 roku jednostkę rozwiązano. Dywizjon powołano ponownie do życia w bazie Driffield w marcu 1937 roku poprzez przeformowanie eskadry B z 58. Dywizjonu RAF i wyposażono go w samoloty Virginia i Anson. Po niecałym roku 51. Dywizjon Bombowy otrzymał średnie bombowce Whitley których używał także w pierwszym okresie wojny. Pierwsze akcje bojowe jednostki to rozrzucanie ulotek propagandowych nad terytorium Niemiec. Od maja 1940 roku po rozpoczęciu kampanii francuskiej samoloty Dywizjonu rozpoczęły z kolei nocne loty bombowe. Dwa lata później 51. Dywizjon Bombowy RAF został przeniesiony w skład Coastal Command i rozpoczął loty przeciw wrogim okrętom podwodnym na Zatoce Biskajskiej. Po pięciu miesiącach jednostka wróciła w skład Bomber Command gdzie przezbrojono ją w Halifaxy. Od stycznia 1943 51. Dywizjon Bombowy RAF prowadził loty bombowe nad terytorium Rzeszy. Trwały one do końca wojny w Europie. Jeszcze w maju 1945 roku Dywizjon przeniesiono do Transport Command i wyposażono w samoloty Stirling. 51. Dywizjon Bombowy RAF wykonywał od tego momentu loty transportowe na Bliski Wschód i do Indii.
Sławni piloci 51. Dywizjonu James Tait
Używane samoloty (1937-1945) Vickers Virginia X (03.1937 – 02.1938); Avro Anson I (03.1937 – 02.1938); Armstrong Whitworth Whitley II (02.1938 – 12.1939); Whitley III (08.1938 – 12.1939); Whitley IV (11.1939 – 05.1940); Whitley V (05.1940 – 11.1942); Handley Page Halifax II (11.1942 – 01.1944); Halifax III (01.1944 – 06.1945); Short Stirling V (06.1945 – 04.1946).

 

Bibliografia:
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Lewis P., Squadron Histories RFC, RNAS & RAF since 1912, Londyn 1968.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii