257. Dywizjon Myśliwski RAF Burma (No. 257 Burma Squadron RAF) – II wojna światowa.
Data powstania | 18.08.1918 |
Lata istnienia | 18.08.1918 – 30.06.1919; 17.05.1940 – 5.03.1945; 1.09.1946 – 31.03.1957; 1.07.1960 – 31.12.1963 |
Motto | Thay myay gyee shin shwe hti |
Nazwa wyróżniająca | Burma |
Oznaczenie kodowe | ML (05.1940 – 06.1940); DT (06.1940 – 05.1941); FM (05.1941 – 03.1945); A6 (09.1946 – 1951) |
257. Dywizjon Myśliwski RAF |
257. Dywizjon Myśliwski RAF powstał pod koniec I wojny światowej jako jednostka wodnopłatowców. Prowadziła ona loty rozpoznawcze przeciwko niemieckim okrętom podwodnym w ostatnich miesiącach konfliktu, po którego zakończeniu w czerwcu 1919 roku została rozwiązana. Dywizjon ponownie utworzono w bazie Hendon w połowie maja 1940 roku wyposażając do w samoloty Spitfire szybko zastąpione jednak przez Hurricane’y. Gotowość operacyjną 257. Dywizjon Myśliwski RAF osiągnął 1 lipca tego roku i od razu wziął udział w Bitwie o Wielką Brytanię. W jej trakcie piloci jednostki zestrzelili 19 niemieckich samolotów przy stracie aż 17 własnych maszyn. Od wiosny 1941 roku jednostka prowadziła ofensywne loty nad północną Francją, a także uczestniczyła w nocnych misjach myśliwskich. Wraz z pojawieniem się latem 1942 roku samolotów Typhoon Dywizjon rozpoczął loty na niskim pułapie celem przechwytywania niemieckich Fw-190. Poza tym w drugiej połowie 1942 roku 257. Dywizjon Myśliwski RAF prowadził także działania eskortowe. Od lipca 1943 roku jednostka zmieniła wykonywane zadania na loty myśliwskie a później myśliwsko-bombowe nad terytorium Francji. Po otwarciu II frontu Dywizjon będący w składzie 2. TAF-u przebazowano do Normandii gdzie wspierał on własne oddziały naziemne. Podobne zadania 257. Dywizjon Myśliwski RAF wykonywał także później, od października działając z baz w Belgii. Jednostka ostatni swój lot bojowy wykonała 3 marca 1945 roku, a dwa dni później została rozwiązana. |
Sławni piloci 257. Dywizjonu | Robert Tuck – (27 pewnych, 2 zespołowe, 6 prawdopodobnych zestrzeleń, 6 pewnych i jedno prawdopodobne uszkodzenie. |
Używane samoloty (1940-1945) | Supermarine Spitfire I (05.1940 – 09.1940); Hawker Hurricane I (06.1940-07.1941 i 01.1942 – 07.1942); Hurricane IIA i IIB (05.1941 – 09.1942); Hurricane IIC (04.1941 – 08.1941 i 01.1942 – 09.1942); Spitfire VB (04.1942 – 05.1942); Hawker Typhoon IA i IB (07.1942 – 03.1945). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Lewis P., Squadron Histories RFC, RNAS & RAF since 1912, Londyn 1968.
Zdjęcie: Stanford Tuck w samolocie Hurricane z 257. Dywizjonu RAF, Bzuk, Wikimedia Commons.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |