Kategorie
Ludzie lotnictwa

Beurling George

George Frederick Beurling (1921-1948), kanadyjski pilot myśliwski, Squadron Leader Royal Canadian Air Force, Flying Officer Royal Air Force.

George Beurling urodził się 6 grudnia 1921 roku w Verdun, na obrzeżach Montrealu w Kanadzie. Jego ojciec był Szwedem, a matka Angielką.

Od młodości pociągało go latanie. Pierwsze lekcje pilotażu odbył mając zaledwie 12 lat, by w 1938 r. już samodzielnie latać. Próbował wstąpić do Royal Canadian Air Force, jednak nie przyjęto go ze względu na zbyt młody wiek. Realizował się za to w lotnictwie cywilnym, gdzie zdobywał bezcenne doświadczenie. Bardziej jednak pociągała Beurlinga wojenna przygoda; nie udało mu się dostać ani na front chińsko-japoński, ani wziąć udziału w zimowej wojnie fińsko-radzieckiej. Za pierwszym razem skończyło się to dwumiesięcznym pobytem w amerykańskim więzieniu (nielegalne przekroczenie granicy), w drugim przypadku zgody nie wyraził ojciec, wciąż odpowiedzialny za niepełnoletniego jeszcze wówczas Beurlinga. Dopiero w sierpniu 1940 r. udało mu się wstąpić do Royal Air Force. Nie bez przeszkód jednak: po dotarciu do metropolii okazało się, że Kanadyjczyk zapomniał aktu urodzenia. Wrócił do Kanady, by ponownie pokonać ogarnięty wojenną pożogą Atlantyk i wreszcie przywdziać wojskowy, lotniczy mundur.

W grudniu 1941 r. Sergeant Pilot George Beurling przydzielony został do 403. Dywizjonu Myśliwskiego RCAF. Służbę liniową poprzedziło szkolenie, podczas którego uczył się m. in. pod okiem słynnego Ginger Lanceya. Brytyjski as wyrażał się o młodym pilocie w samych superlatywach, wróżąc mu wielkie sukcesy. Kanadyjczyk najwięcej czasu poświęcał na doskonaleniu umiejętności strzeleckich, w późniejszym czasie opanowując tą sztukę do perfekcji.

Wiosną 1942 r. przeniesiono Beurlinga do 41. Dywizjonu Myśliwskiego RAF. W szeregach tej jednostki odnotował pierwsze zestrzelenia: 1 i 3 maja lecąc na Supermarine Spitfire Mk V strącił po Focke Wulfie Fw 190. W obydwu sytuacjach wykazał się brawurą, niesubordynacją, odrywając się od formacji. W następnych miesiącach dzięki takiej postawie zyskał przydomek Screwball (wariat, szaleniec). Był typem krnąbrnego indywidualisty, niełatwo podporządkowywał się rozkazom, dlatego przy pierwszej okazji pozbyto się go z dywizjonu, odsyłając na oblężoną wówczas Maltę, do 249. Dywizjonu Myśliwskiego Gold Coast. Po starcie z pokładu lotniskowca HMS Eagle, Spitfire Beurlinga wylądował na wyspie 9 czerwca. Kanadyjski pilot znalazł się w, jak to sam później określił, raju pilotów myśliwskich.

W swym pierwszym starciu nad Maltą, 12 czerwca, Screwball uszkodził Messerschmitta Bf 109. Niecały miesiąc później, bo 6 lipca, strącił dwa włoskie Macchi C. 202 Folgore, Bf 109 oraz uszkodził CANTa Z. 1007 Alcione. Tym samym zyskał status asa myśliwskiego. Trzy dni później odniósł zwycięstwo nad m. in. Bf 109, trafionym z imponującej odległości 700 metrów. Konto zestrzeleń Beurlinga rosło w szybkim tempie. W nagrodę, 24 lipca przyznano mu Distinguished Flying Medal.

Jednym z większych jego sukcesów w tym okresie było strącenie czterech maszyn jednego tylko dnia, 27 lipca. Ofiarami Kanadyjczyka padły kolejno dwa MC. 202 Folgore, dwa Bf 109, a także dwa Bf 109 uszkodzone. Pośród zestrzelonych przez Screwballa w lipcu znalazło się dwóch asów Reggia Aeronautica: Carlo Seganti i Furio Doglio Niclot. To, co wyróżniało Kanadyjczyka, to niesłychana wprost celność oraz doskonały wzrok. Wystrzeliwane przez niego pociski bezlitośnie niszczyły maszyny wroga. Tylko jeden z zestrzelonych przeżył, a na ogół skutki trafień Screwballa były dla nieprzyjacielskich pilotów tragiczne, jak choćby 12 lipca, gdy seria Kanadyjczyka oderwała Włochowi głowę, co prześladowało Beurlinga przez resztę życia.

30 Lipca George Beurling awansowany został do stopnia Pilot Officera. Wkrótce zapadł jednak na dezynterię, co ograniczyło jego zdolność do lotów bojowych. W październiku ponownie odnosił zwycięstwa, do 14 dnia tego miesiąca powiększył konto do 29 zestrzeleń. Była to zarazem ostatnia walka Screwballa nad Maltą: strącił Junkersa Ju 88, a następnie lecąc z odsieczą przyjacielowi, sam został trafiony i ranny skakał ze spadochronem.

31 Października Kanadyjczyka odesłano do Wielkiej Brytanii na odpoczynek. Consolidated B-24 Liberator, którym przewożono go wraz z innymi wracającymi z Malty pilotami, uległ awarii i wodował – zginęło wielu zasłużonych lotników, a Beurling okazał się jedynym, który przeżył, dopływając do brzegu mimo świeżych jeszcze ran. W następnym miesiącu, odznaczony już Distinguished Flying Cross oraz Distinguished Service Order, przeniesiony został do Kanady, by promować akcję kupowania obligacji wojennych. Nie czuł się dobrze w tej roli, a niepokorny charakter w połączeniu z brutalnymi opowiadaniami o wojnie i zabijaniu z pasją, wywołały nowe konflikty z przełożonymi.

Do Wielkiej Brytanii Screwball powrócił wiosną 1943 r., gdzie służył jako instruktor wyszkolenia strzeleckiego w 61. Operational Training Unit. 1 Września oficjalnie przeszedł do RCAF, wracając do swego pierwszego, 403. Dywizjonu RCAF, w którym latając na Spitfire Mk IX zestrzelił nad Francją Fw 190. Następnie trafił do 126. Skrzydła Myśliwskiego, po czym do 412. Dywizjonu Myśliwskiego RCAF Falcon. W ramach tej jednostki odniósł 30 grudnia swe ostatnie, trzydzieste pierwsze zwycięstwo.

Flight Lieutnant George Beurling popadał w nowe konflikty z kolejnymi dowódcami (m. in. Johnnie Johnsonem). Nie potrafił dostosować się do taktyki zespołowej; żądał wyznaczenia go na dowódcę klucza Mustangów, na czele którego mógłby przeprowadzać głębokie, samodzielne rajdy nad terytorium wroga. Za karkołomne akrobacje De Havilland Tiger Mothem na niskim pułapie nad bazą postawiono Screwballa przed sądem. Wiosną 1944 r. wrócił do Kanady, gdzie w październiku honorowo zwolniono go ze służby w stopniu Squadron Leadera. Złakniony walki, próbował bezskutecznie wstąpić do United States Army Air Forces.

W 1948 r. zaciągnął się do powstających sił powietrznych Izraela, by latać na North American P-51 Mustang. 20 Maja samolot, którym leciał na swą nową służbę, roztrzaskał się na lotnisku Urbe w Rzymie. George Beurling zginął, a przyczyny katastrofy nie są znane.

Screwball Beurling został najskuteczniejszym asem kanadyjskim. W czasie wojny zestrzelił 31 samolotów wroga, 9 uszkodził. Ponadto, odniósł największą liczbą zwycięstw powietrznych spośród wszystkich pilotów walczących nad Maltą, tak alianckich, jak i niemieckich czy włoskich.

Jednostki, w których służył George Beurling:

  • 403. Dywizjon Myśliwski RCAF
  • 126. Skrzydło Myśliwskie RAF
  • 412. Dywizjon Myśliwski RCAF Falcon

Bibliografia:
Steve Nichols, Malta Spitfire Aces, Oxford 2008.
Alfred Price, Late Marque Spitfire Aces 1942-45, Oxford 1995.
Przemysław Skulski, Asy Przestworzy 1939-1945, Wrocław 1995.
Mike Spick, Asy Myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.

Michał Różyński

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii