23. Dywizjon Myśliwski RAF (No. 23 Squadron RAF) – okres międzywojenny i II wojna światowa
Data powstania | 1.08.1915 |
Lata istnienia | 1.08.1915 – 31.12.1919; 1.07.1925 – 30.12.1946; 1.09.1946 – 2.10.2009 – połączony z No. 8 Squadron RAF |
Motto | Semper agressus |
Oznaczenie kodowe | MS (09.1938 – 09.1939); YP (09.1939 – 05.1945). |
23. Dywizjon Myśliwski RAF |
23. Dywizjon Myśliwski RAF powstał w sierpniu 1915 roku i brał udział w I wojnie światowej. Po jej zakończeniu wraz z końcem 1919 roku został on rozwiązany. Jednostka ponownie powołana do życia została w lipcu 1925 roku w bazie Henlow, jej uzbrojenie stanowiły wówczas maszyny Snipe. Okres międzywojenny upływał w Dywizjonie na szkoleniu. We wrześniu 1935 w związku z wojną w Abisynii i przebazowaniem tam szeregu jednostek 23. Dywizjon Myśliwski RAF przekazał szereg swoich samolotów do ekspedycyjnych Squadronów. Wraz z końcem 1938 roku i przezbrojeniem jednostki w Blanheim-y rozpoczęła ona szkolenie w nocnych działaniach myśliwskich. Wraz z rozpoczęciem działań wojennych 23. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął loty patrolowe, a później misje o charakterze defensywnym. Szybko, bo jeszcze w grudniu 1940 roku odbył on pierwsze loty intruderskie na niemieckie lotniska na północy Francji. Zadania takie wykonywał on do grudnia 1942 roku gdy został przebazowany na Maltę. Stamtąd prowadził on działania nad Tunezją, Sycylią i Włochami. Ostatniego miesiąca 1943 roku 23. Dywizjon Myśliwski RAF przebazowano na Sardynię, skąd wykonywał on loty nad południową Francję i północne Włochy. W maju kolejnego roku jednostka powróciła na wyspy brytyjskie. Tam 23. Dywizjon Myśliwski RAF został włączony w skład No. 100 Group i rozpoczął działania przeciw niemieckim myśliwcom nocnym. Tego typu zadania wykonywał on już do końca wojny, a cztery miesiące po jej zakończeniu jednostkę rozwiązano. |
Sławni piloci 23. Dywizjonu | Douglas Bader – (20 pewnych, 4 zespołowe, 6 prawdopodobnych zestrzeleń i 11 uszkodzeń samolotów wroga). Peter Wykeham – jeden z dowódców 23. Dywizjonu, po wojnie pozostał w RAF-ie i dosłużył się stopnia Air Marshal. Karel Kuttelwascher – (18 pewnych, 2 zespołowe, 2 prawdopodobne i 5 uszkodzonych) najlepszy czeski pilot myśliwski II wojny światowej. W 23. Dywizjonie latał od lipca do października 1942 roku. |
Używane samoloty (1925-1945) | Sopwith Snipe (07.1925 – 05.1926); Gloster Gamecock (04.1926 – 09.1931); Bristol Bulldog IIA (04.1931 – 04.1933); Hawker Hart i Deamon (07.1931 – 12.1938); Bristol Blenheim IF (12.1938 – 04.1941); Douglas Havoc I (03.1941 – 08.1942); Douglas Boston III (02.1942 – 08.1942); de Havilland Mosquito II (07.1942 – 09.1943); Mosquito VI (05.1943 – 09.1945); Mosquito 30 (08.1945 – 09.1945). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Spick M., Asy Myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.
Thomas A., Mosquito Aces of World War 2, Oxford 2005.
Bowman M., Mosquito Fighter/Fighter-Bomber Units of World War 2, Oxford 1998.
Zdjęcie: Douglas Havoc z 23. Dywizjonu, Imperial War Museum, http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205210067, CH2786.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |