92. Dywizjon Myśliwski RAF „East India” (No. 92 Squadron „East India” RAF) – II wojna światowa.
Data powstania | 1.09.1917 |
Lata istnienia | 1.09.1917 – 7.08.1919; 10.10.1939 – 30.12.1946; 31.01.1947 do dziś |
Motto | Aut pugna aut morere |
Tytuł | East India |
Oznaczenie kodowe | GR (od 10.1939 do 05.1940); QJ (od 05.1940 do 12.1946). |
92. Dywizjon Myśliwski RAF |
92. Dywizjon Myśliwski RAF powstał we wrześniu 1917 roku. Brał udział w działaniach wojennych na froncie zachodnim, po ich zakończeniu w sierpniu 1919 roku został on rozwiązany. Ponownie powołany został do życia w październiku 1939 roku w Tangamere, wyposażony wtedy w samoloty Blenheim. Szybko, bo już w marcu 1940 piloci Dywizjonu przesiedli się na maszyny Spitfire. Od maja jednostka rozpoczęła służbę operacyjną nad północną Francją, by potem osłaniać południową Walię. Nad Kanał wrócił on we wrześniu by wziąć udział w decydujących walkach nad Brytyjskim niebem. W trakcie Bitwy o Wielką Brytanię piloci Dywizjonu zestrzelili 78 samolotów wroga przy stracie 32 własnych. 92. Dywizjon Myśliwski RAF wcześnie, bo już od końca 1940 roku rozpoczął działania ofensywne nad północną Francją. W październiku 1941 roku został on wycofany na drugą linię, a w lutym kolejnego roku trafił na Bliski Wschód. Przez następne pół roku nie brał on udziału w walkach powietrznych z powodu braku samolotów. W tym czasie piloci Dywizjonu zajmowali się dostarczeniem maszyn innym jednostkom czy też oblatywaniem samolotów po remontach. 92. Dywizjon Myśliwski RAF nowe Spitfire’y otrzymał dopiero w sierpniu 1942 roku. Od tego czasu jednostka wróciła w powietrze wykonując zadania wymiatania oraz eskortowania bombowców. Po bitwie pod El Alamein Dywizjon podążał za 8. Armią Brytyjską aż do Tunezji, skąd przerzucony został na Maltę. Działając z tej bazy osłaniał on lądowanie na Sycylii, by później działać z tamtejszych lotnisk. Od września 1943 roku operował on we Włoszech wykonując zadania myśliwskie, a od połowy 1944 roku już głównie myśliwsko-bombowe na rzecz wojsk lądowych. 92. Dywizjon Myśliwski RAF po zakończeniu działań wojennych został przeniesiony do Austrii, gdzie został rozwiązany 30 grudnia 1946 roku. W 1947 roku numer „92” zaczął nosić 91. Dywizjon RAF. |
Sławni piloci 92. Dywizjonu | Robert S. Tuck – (27 pewnych, 2 zespołowe, 6 prawdopodobnych zwycięstw, 6 pewnych i jedno zespołowe uszkodzenie) Allan Wright – (11 pewnych, 3 zespołowe, 5 prawdopodobnych zwycięstw i 7 uszkodzonych) W 92. Dywizjonie od początku wojny do lipca 1941 roku. Większość sukcesów odniósł w trakcie Bitwy o Wielką Brytanię. John F. Drummond – (8 pewnych, 1 zespołowe, 3 prawdopodobne zwycięstwa i 4 uszkodzone) Swoje pierwsze sukcesy odniósł w 46. Dywizjonie w Norwegii. Od września 1940 roku w No. 92 Squadron walczył w Bitwie o Wielką Brytanię, zginął 10 października tego samego roku. |
Używane samoloty (1939-1946) | Bristol Blenheim If (10.1939 – 03.1940); Supermarine Spitfire I (03.1940 – 02.1941); Spitfire VB (02.1941 – 02.1942); Spitfire VB i VC (08.1942 – 09.1943); Spitfire IX (03.1943 – 09.1943 i 06.1946 – 12.1946); Spitfire VIII (07.1943 – 12.1946). |
Bibliografia:
Delve K., Fighter Command 1936-1968. An Operational & Historical Record, Barnsley 2007.
Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Spick M., Asy Myśliwskie Aliantów, Warszawa 2006.
Zdjęcie: Kadra 92. Dywizjonu – od lewej: Flg Off „Judy” Garland (Engineering Officer), Flg Off T Weiss (Intelligence Officer), Plt Off R Mottram, Sgt R E „Tich” Havercroft, Flg-Lt C B F Kingcombe, Sqn Ldr J A Kent (Dowódca Dywizjonu), Flg Off T B A „Jock” Sherrington, Plt Off C H Saunders, Flg Off R H Holland, Flg Off A R Wright, Sgt H Bowen-Morris and Sgt J W Lund. Imperial War Museum, http://media.iwm.org.uk/iwm/mediaLib//22/media-22875/large.jpg, CH 2538.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |