infolotnicze.pl

91. Dywizjon Myśliwski RAF

91. Dywizjon Myśliwski RAF „Nigeria” (No. 91 „Nigeria” Squadron RAF)

Data powstania 1.09.1917
Lata istnienia 1.09.1917 – 3.07.1919; 11.01.1941-31.01.1947
Motto We seek alone
Nazwa Nigeria
Oznaczenie kodowe DL (od stycznia 1941 roku do stycznia 1947)
91. Dywizjon Myśliwski RAF
91. Dywizjon Myśliwski RAF powstał we wrześniu 1917 roku i początkowo uczestniczył on w testach bezprzewodowej łączności telegraficznej. Wykorzystywał on wówczas wiele różnych typów samolotów – (B.E. 2e, R.E.8) Swój myśliwski charakter zyskał on dopiero w lipcu 1918 roku gdy został też przezbrojony w samoloty Sopwith Dolphin, nie zdążył jednak już wziąć udziału w walkach.91. Dywizjon Myśliwski RAF powraca na scenę historii po 22 latach w styczniu 1941 roku. Dywizjon bardzo szybko został zaangażowany do operacji Channel Stop podczas której działał on nad wodami Kanału La Manche zapewniając bezpieczeństwo brytyjskiej żeglugi. Wybór ten związany był z wcześniejszą służbą pilotów – w ramach 421. Dywizjonu którzy też działali w misjach rozpoznawczych nad morzem. Zadania te wykonywane były do kwietnia 1943 roku gdy 91. Dywizjon RAF został wycofany do Midlands i przezbrojony w samoloty Spitfire XII. Miesiąc później rozpoczął on udział w misjach wymiatających nad Francją. W marcu 1944 roku Dywizjon włączono w skład 2. Tactical Air Force w ramach którego prowadził rozpoznanie nad obszarami planowanej Inwazji w Normandii. Po otwarciu drugiego frontu Dywizjon wykorzystywano do zwalczania niemieckich latających bomb. W tym czasie zestrzelił on 189 (oficjalnie 185) sztuk V-1 co jest najlepszym wynikiem spośród dywizjonów uzbrojonych w Spitfire’y, a trzecim globalnie. Od września 1944 roku 91. Dywizjon Myśliwski RAF rozpoczął służbę w osłonie wypraw bombowych na III Rzeszę którą zakończył w kwietniu. W końcu wojny jednostka operowała z lotnisk we wschodniej Anglii prowadząc misje patrolowe przeciw niemieckim okrętom podwodnym.Po zakończeniu II wojny światowej 91. Dywizjon Myśliwski RAF stacjonował w Duxford. Pod koniec 1946 roku został on przezbrojony w samoloty Meteor, a na początku kolejnego roku zmienił nazwę na 92. Dywizjonem RAF.
Dowódcy
(1937-1945)
16.01.1941 – Sqn Ldr F.C. Hopcroft
18.01.1941 – Sqn Ldr C.P. Green
11.06.1941 – Sqn Ldr J.N. Watts Farmer
5.09.1941 – Sqn Ldr H.D. Cooke
28.12.1941 – Sqn Ldr R.W. Oxspring
11.07.1942 – Sqn Ldr J.E.F. Demozay
8.12.1942 – Sqn Ldr  R.H. Harries
19.08.1943 – Sqn Ldr N.A. Kynaston
18.08.1944 – Sqn Ldr P.M. Bond
1.03.1945 – Sqn Ldr  I.P.J Maskill
18.01.1946 – Sqn Ldr D.E. Proudlove
19.03.1946 – Sqn Ldr A.R. Hall
3.04.1946 – Sqn Ldr C.K. Gray
26.10.1946 – Sqn Ldr E.W. Wright
Sławni piloci Sqn Ldr Jean Francois Demozay – (18 zestrzeleń pewnych, 2 prawdopodobne, 4 uszkodzenia, 1 zniszczony na ziemi, 1 prawdopodobnie i trzy uszkodzone) Służbę w Dywizjonie rozpoczął w lipcu 1941 roku osiągając spore sukcesy. Od początku 42 roku trafił do sztabu z którego wrócił 11 lipca już jako dowódca Dywizjonu. Ostatecznie odszedł z niego 8 grudnia 1942 roku.
Flt Lt B. Drake – (20 zestrzeleń pewnych, 2 zespołowe, 2 niepotwierdzone, 4 prawdopodobne samodzielnie i 2 zespołowo, 7 uszkodzonych oraz 13 samolotów zniszczonych i 4 uszkodzone na ziemi). Służył jeszcze w 421. Dywizjonie zaliczając wówwczas większość zestrzeleń, później przez krótki okres latał w 91.
Sqn Ldr Norman Arthur Kynaston – (4 zestrzelenia pewne, 1 zespołowe, 1 prawdopodobne, 1 uszkodzenie, 22 zniszczonych V1) Oficer ten był najdłużej dowódcą 91. Dywizjonu – od sierpnia 1943 do sierpnia 44 roku. Spośród wszystkich pilotów Dywizjonu miał on najwięcej zestrzelonych V-1. Zaginął 15 sierpnia 1944 roku w trakcie misji „Rodeo 381”.
Używane samoloty (1918 – 1919; 1941 – 1947) Sopwith 5F.1 Dolphin (07.1918 – 07.1919); Supermarine Spitfire Mk IIA (01.1941 – 05.1941); Spitfire Mk VA i VB (03.1941 – 04.1943); Spitfire Mk XII (04.1943 – 03.1944); Spitfire Mk XIV (03.1944 – 08.1944); Spitfire Mk IXB (08.1944 – 04.1945); Spitfire Mk F.21 (04.1945 – 10.1946); Gloster Meteor F.3 (10.1946 – 01.1947); Meteor F.4 (01.1947).

 

Bibliografia:

Halley J., The Squadrons of the Royal Air Forces & Commonwealth 1918-1988, Tonbridge 1988.
Hall P., No 91 „Nigeria” Squadron, Oxford 2001.

Zdjęcie: Piloci 91. Dywizjonu Myśliwskiego RAF po jednej z misji przeciw latającym bombom zdają raport oficerowi wywiadu Dywizjonu, Imperial War Museum, CH 13468 via Wikimedia Commons.

Wojciech Sługocki

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

Więcej informacji na stronie głównej Milipedii