P.11g Kobuz – prototypowy samolot myśliwski z rodziny P.11.
P.11g był myśliwskim jednomiejscowym górnopłatem zastrzałowym o konstrukcji całkowicie metalowej. Trzyłopatowe śmigło w wersji seryjnej miało być napędzane silnikiem PZL WS Mercury 8 o mocy startowej 512/534 kW (695/725 KM) i maksymalnej na wysokości 4267 m 596/618 kW (810/840 KM). Maszyna miała być uzbrojona w sześć karabinów maszynowych kalibru 7,92 mm umieszczonych dwa w kadłubie i cztery w skrzydłach.
P.11g była próbą ratowania złej sytuacji polskiego lotnictwa myśliwskiego pod koniec lat trzydziestych w związku z opóźnieniami i niedopracowaniem projektu PZL-50 Jastrząb. Maszyna ta miała konstrukcyjnie nieznacznie różnić się od P.11c – posiadać zakrytą kabinę, owiewki na kołach i inną osłonę silnika. Do budowy prototypu użyto motoru Bristol Mercury VIII. Prototyp P.11g powstał z przebudowania zwykłego P.11c dostosowując go do innego silnika i dodania mu skrzydeł od P.24. Uzbrojony był w odróżnieniu od planowanej wersji seryjnej w cztery skrzydłowe km-y. Wzniósł się on w powietrze w sierpniu 1939 roku uzyskując prędkość maksymalną około 390 km/h. Maszyna mimo że nie wykazywała się dużo lepszymi osiągami względem P.11c to posiadała dobre właściwości pilotażowe i została zaakceptowana przez wojsko.
Samoloty P.11g miały być produkowane w Podlaskiej Wytwórni Samolotów (PWS). Pierwsze egzemplarze miały maksymalnie wykorzystać dostępne jeszcze części dla wcześniejszych P.11 by maksymalnie przyspieszyć produkcję. Zamówiono 90 maszyn które miały być dostarczane od 1940 roku. Jedyny latający we wrześniu 1939 roku P.11g będący maszyną prototypową został użyty bojowo przez por. pil. Henryka Szczęsnego jako osłona lotniska w Wielicku. W dniach 14 i 15 września 1939 zestrzelił on na tej maszynie dwa niemieckie Heinkle He-111.
rozpiętość | 10,72 m |
długość | 7,55 m |
wysokość | 2,75 m |
Powierzchnia nośna | 17,9 m2 |
Masa własna | ok. 1220 kg |
Masa całkowita | ok. 1650 kg |
Prędkość maks na wysokości 4000 m | 390 km/h |
Prędkość lądowania | 110 km/h |
Bibliografia
Morgała Andrzej, Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-1939, Warszawa 2003.
Cieślak Krzysztof, Gawrych Wojciech, Glass Andrzej, Samoloty myśliwskie września 1939, Warszawa 1987.
Cynk Jerzy, Wrzesień 1939, Siły Lotnicze Polski i Niemiec, Warszawa 1989.
Wojciech Sługocki
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |