Suchoj Superjet SSJ100 to nowoczesny, średni, odrzutowy, wąskokadłubowy samolot pasażerski przeznaczony do obsługi ruchu krótkodystansowego i regionalnego.
Pracę nad konstrukcja rozpoczęły się w 2000 roku. Samolot to efekt współpracy biur Suchoja, Iliszyna i Jakowlewa przy wsparciu Boeinga. Pierwszy lot odbył się 19 maja 2008 roku, zaś pierwszy egzemplarz wykonał lot komercyjny 21 kwietnia 2011 roku w barwach armeńskiej Armavii.
Samolot wyposażony jest w system fly-by-wire. Awionika została opracowana przez firmę THALES. Samolot napędzany jest przez silniki SaM146 produkcji francusko-rosyjskiej firmy PowerJet. Koła i hamulce zaprojektowała firma Goodrich, zaś systemy kontroli Liebherr. SSJ100 produkowany jest w Komsomolsku nad Amurem, Nowosybirsku i Woroneżu.
Suchoj Superjet SSJ100 produkowany jest w czterech wersjach: SSJ100-75, SSJ100-75LR, SSJ100-95 i SSJ100-95LR. Planowana na przyszłość jest także wersja 110-miejscowa. Na chwilę obecną samolot użytkuje dwóch przewoźników – Armavia i Aeroflot.
Samolot jest konkurentem takich konstrukcji jak: Airbus A318, Airbus A319, Boeing 737, Embraer E170/E175 czy Bombardier CSeries.
W krótkiej historii konstrukcji wydarzyła się już jedna znacząca katastrofa. W maju 2012 roku samolot SSJ100 rozbił się na terytorium Indonezji w czasie lotu pokazowego. Trudno ocenić nadal jaki wpływ ta katastrofa będzie miała na poziom nowych zamówień samolotu.
Dane techniczne Suchoj Superjet SSJ100-95:
- długość – 29,94 m
- wysokość – 10,28 m
- rozpiętość skrzydeł – 27,8 m
- pojemność – 98 pasażerów
- zasięg – 4420 km
- masa startowa – 49 450 kg
- silniki: 2 silniki PowerJet SaM146
- zapas paliwa – 13 135 litrów
- prędkość przelotowa – 0,78 Ma (828 km/h)
Źródło/Zdjęcia: Suchoj
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |