Scalpel (Small Contained-Area Laser Precision Energetic Load) to niewielka bomba charakteryzująca się dużą precyzją.
Duża dokładność pozwala na minimalizowanie przypadkowych ofiar i zniszczeń co ma znaczenie zwłaszcza podczas wspierania oddziałów własnych w terenie silnie zurbanizowanym (urban close air support (CAS) ). System operia się na technologii stworzonej i używanej w paveway II Enhanced Laser Guided Training Round (ELGTR). Dzięki temu koszty integracji na samolocie są minimalne. Ograniczone są również prace rozwojowe na poszczególnych platformach oraz obniżone jest ryzyko wprowadzenia systemu do użytkowania. Lockheed reklamuje swój produkt jako rozwiązanie o niskim koszcie jednostkowym dostępne „na każdą kieszeń”.
Scalpel może zostać zainstalowany na maszynach F-16, F/A-18, AV-8B lub na innych tego typu platformach. Jeśli zostanie połączony z zasobnikiem Sniper lub innym systemem FLIR oferuje wysoką precyzję zwłaszcza podczas misji specjalnych i operacji CAS. Planowanie misji odbywa się tak samo jak w przypadku systemów Paveway II. Dla pilotów i personelu obsługi oznacza to iż nie potrzeba specjalistycznego szkolenia. Do podświetlania celów używane są już stosowane wskaźniki, a celność ma wynosić około 2m. Istnieje również możliwość atakowania celów będących w ruchu.
Podstawowe dane:
Masa: 100 funtów
Długość: 75 cali
Średnica: 4 cale
Naprowadzanie: półaktywna głowica laserowa
Ładunek: burząco-odłamkowy lub sama energia kinetyczna
Kontrola: Proportional electromechanical CAS (Control Actuation System)
Źródło: Lockheed Martin
Zdjęcie: Lockheed Martin
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |