Śmigłowce MH-60R mają stać się podstawowym sprzętem przeznaczonym do zwalczania okrętów podwodnych i jednostek nawodnych Stanów Zjednoczonych.
W parku maszynowym USA zstąpią takie maszyny jak SH-60B i SH-60F. 60 lat doświadczenia ze śmigłowcami pozwolił na daleko posunięty rozwój tej niemłodej już konstrukcji.
MH-60R może operować z pokładu fregat, niszczycieli, krążowników i lotniskowców. Jako maszyna wojskowa operująca w warunkach wojennych cechuje się odpornością łopat wirnika i przeniesienia napędu na ostrzał z lekkiej broni. Zainstalowane podwozie pozwala na absorbowanie części sił podczas lądowania awaryjnego. Standardem jest również system paliwowy zabezpieczony przed awarią podczas wypadku. Modułowe przeniesienie napędu oraz odpowiedni system smarowania zapewniają niezawodne działanie podzespołów beli ogonowej. W celu łatwiejszego opuszczenia kabiny, drzwi kokpitu są odrzucane ułatwiając tym samym ewakuację załodze. Dodatkowo MH-60R został wyposażony w specjalny pakiet morski poprawiający przeżywalność w warunkach operowania nad wodą. Na pokładzie zainstalowano system Recovery, Assist, Secure and Traverse (RAST). Łopaty wirnika głównego posiadają możliwość automatycznego składania, a dla ułatwienia obsługi wbudowano platformy dla techników pracujących przy maszynie. Śmigłowiec może zostać wyposażony w wyciągarkę, a zewnętrzny hak pozwala na podniesienie ładunku o masie do 6000 funtów. Dodatkowym zabezpieczeniem jest aktywny system przeciwwibracyjny.
W kokpicie zabudowano zaawansowany system Advanced Flight Control System (AFCS) z modułami morskimi i możliwością utrzymywania zawisu. Osią kokpitu są 4 wielofunkcyjne, kolorowe wyświetlacze zapewniające widoczność podczas ostrego słońca oraz umożliwiające współpracę z goglami noktowizyjnymi.
Standardem są również bezpieczne systemy komunikacji VHF/UHF, łącza do komunikacji satelitarnej, łącza data link oraz system INS.
Silniki T700-GE401C są w pełni przystosowane do operowania w warunkach morskich. Systemy pokładowe wspiera jednostka APU. Załoga ma możliwość zrzucenia paliwa w sytuacji awaryjnej, a zewnętrze zbiorniki paliwa pozwalają na zabranie dodatkowo 120 galonów na każdy z nich. Maszyna może być również tankowana podczas zawisu
Śmigłowiec może być uzbrojony w pociski przeciwokrętowe, torpedy i karabiny półcalowe. W konfiguracji do zwalczania okrętów podwodnych długotrwałość lotu to 2,7 h, a w opcji zwalczania sił nawodnych to 3,3 h.
Podstawowe dane:
Liczba silników: 2
Typ: T700-GE401C
Moc startowa: 3246 shp (2554 kw)
Max. masa startowa: 10659 kg
Prędkość maksymalna: 267 km/h
Pułap HIGE: 4525 m
Pułap: HOGE: 3031 m
Pułap AEO: 3438 m
Długość kabiny: 3,2 m
Szerokość kabiny: 1,8 m
Wysokość kabiny: 1,3 m
Powierzchnia kabiny: 6 m2
Objętość kabiny: 8,5 m3
Źródło: Sikorsky
Zdjęcie: Sikorsky
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |