Aparaty bezzałogowe w USA – statystyki

USA posiada w sumie około 250 maszyn Global Hawk, Predator i Reaper.

W najbliższych latach planowany jest zakup dodatkowych niemal 400 aparatów Reaper. Dynamiczny wzrost liczby wylatanych godzin nie idzie w parze z procentowym wzrostem awarii i wypadków co jest pozytywnym sygnałem dla całej floty.

Warto dodać, że MQ-1 był drugim pod względem wylatanych godzin statkiem powietrznym USA po C-17. Pomiędzy rokiem 2007, a 2011 liczba wylatanych godzin na tym typie wzrosła z 79,000 do 239,000 czyli o 200 procent.

Pomiędzy rokiem 1994, a październikiem 2010 doszło 78 zdarzeń klasy A, a od października 2010 do dnia dzisiejszego 19. Zdarzenia klasy A równoznaczne jest ze szkodami większymi lub równymi 1 milionowi dolarów lub całkowitą utratą maszyny. Od 2010 roku koszt klasy A podniesiono do 2 milionów dolarów.

Wprowadzone zmiany w szkoleniu oraz w samej konstrukcji spowodowały, że na 100,000h lotów współczynnik zdarzeń jest niemal równy temu dla samolotów F-16.

MQ-9 i RQ-4 to już zupełnie inne konstrukcje znacznie bardziej zbliżone do samolotów i łączna liczba zdarzeń dla obu typów jest mniejsza od tej przypadającej na samoloty F-16.

Źródło: USAF

Zdjęcie: USAF