RQ-4 Global Hawk

RQ-4 Global Hawk to bezzałogowy aparat latający zdolny do długotrwałego przebywania w powietrzu.

Głównym zadaniem aparatu są loty zwiadowcze wykonywane na dużych pułapach co z biegiem czasu najprawdopodobniej doprowadzi do zastąpienia aparatami bezzałogowymi misji wywiadowczych. Dzięki operowaniu na wysokich pułapach samolot może przeczesać ogromne obszary z duża dokładnością. Po wprowadzeniu wszelkich danych misji samolot jest w stanie autonomicznie pokołować na pas startowy i wznieść się w powietrze, pozostać w wyznaczonym rejonie operowania i powrócić. Obsługa naziemna może w każdej chwili zmienić parametry misji oraz cały czas czuwa nad poprawnym działaniem całego systemu. Global Hawk został użyty jako aparat wspomagający wojnę z terroryzmem w 2001 roku. Cały system składa się z kilku elementów: aparatu RQ-4 Global Hawk, LRE- launch and recovery element, zajmującego się startem i sprowadzeniem samolotu, MCE- mission control element, odpowiadającego za przebieg misji, wyposażenia komunikacyjnego, wyposażenia odpowiedzialnego za planowanie misji, oraz oczywiście wyszkolonego personelu. Główne zadanie samolotu to misje ISR- intelligence, surveillance, reconnaissance- zwiad, nadzór i zbieraninie informacji. Dzięki czujnikom IMINT- imagery intelligence maszyna jest w stanie zapewnić niema w czasie rzeczywistym pełnowartościowy zwiad. Przez zasadniczą część misji to MCE odpowiada za nadzór nad samolotem. Podobnie jak LRE również MCE obsługiwane jest przez jednego pilota, którego wspomaga operator czujników. Firma cały czas pracuje nad rozwojem projektu i powstają nowe wersje o ulepszonych paramentach.

Dane taktyczno-techniczne:

Rozpiętość: 130.9 stóp (39.9 m)
Długość: 47.6 stóp (14.5 m)
Wysokość: 15.4 stóp (4.7 m)
Max masa startowa: 32,250 funtów (14,628 kg)
ładunek użyteczny: 3,000 funtów (1,360 kg)
Zasięg do przebazowania: 12,300 mil morskich (22,780 km)
Max pułap: 65,000 stóp (19.8 km)
Prędkość: 310 węzłów True Air Speed (TAS)
Max długotrwałość lotu: 35 h, 24 h nad celem operacji
Czujniki: radar, czujniki elektro-optyczne i podczerwone
Łączność: Ku SATCOM Datalink, CDL LOS, UHF SATCOM/LOS,
INMARSAT, ATC Voice, Secure Voice
Napęd: Rolls Royce AE3007H

Źródło: Northrop Grumman
Źródło: Northrop Grumman

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii