JAS MRPS – zasobnik rozpoznawczy dla samolotów JAS 39 C/D

JAS MRPS (Modular Reconnaissance Pod System) bazuje na konstrukcji F-16 Modular Reconnaissance Pod (MRP) firmy Terma.

Urządzenie powstało przy współpracy z firma Saab będącą producentem myśliwców JAS 39 C/D Gripen.

System został wyposażony w zaawansowany pakiet RECCE, a Terma odpowiada za projekt, opracowanie i dostawę podzespołów mechanicznych, systemu kontroli, Environmental Control System (ECS), Rotating Window Module (RWM) oraz za integrację MRPS Line Replaceable Units (LRU). Firma Saab z kolei opracowuje obsługę systemów elektor-optycznych i podczerwonych, nagrywanie danych RECCE oraz integrację jak i za stację naziemną.

Obecnie system jest użytkowany operacyjnie przez Szwedzkie Siły Powietrzne.

Urządzenie zapewnia dużą elastyczność w kwestii dostosowania pakietu czujników do potrzeb operacyjnych. Integracja z awioniką samolotu jest procesem łatwym i bezproblemowym, a zasobnik jest zaprojektowany do samodzielnego operowania z integrated Environmental Control System (ECS).

Ładunek czujników do zwiadu może zawierać pojedynczy sensor lub cały ich pakiet przenoszonych w 3 głównych przedziałach oraz w przeszklonej sekcji obrotowej. Środkowa przeszklona sekcja może przenosić zaawansowane czujniki zdolne do przeprowadzania zwiadu na każdym pułapie. Odpowiednio zaprojektowane systemy zapewniają odpowiednią temperaturę pracy dla urządzeń oraz odpowiedni poziom wilgotności niezależnie różnych pułapów operowania samolotu podczas wykonywania misji.

Poza samym zasobnikiem system składa się z 3 głównych komponentów:

  • Reconnaissance Management System – system kontroli MRPS dostępny dla pilota. Posiada modułową architekturę pozwalająca na łatwą integracje nowych urządzeń.
  • Environmental Control System – zapewnia odpowiednie warunki wewnątrz zasobnika.
  • Rotating Window Module – moduł pozwalający na integrację różnych czujników w środkowej przeszklonej sekcji.

Źródło: TERMA

Zdjęcia: TERMA

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii