TRS – Tactical Reconnaissance System to urządzenie oferowane przez firmę Terma.
Urządzenie zostało pierwotnie zaprojektowane dla Royal Danish Air Force (RDAF). Powstało z myślą o wykonywaniu przez współczesne maszyny zwiadu taktycznego (tactical reconnaissance (RECCE)). System znajduje się w służbie od roku 2006 i składa się zmontowanego centralnie Modular Reconnaissance Pod (MRP) wyposażonego w zaawansowany pakiet RECCE. Dodatkowo użytkowana jest naziemna stacja wespół z modułami wsparcia logistycznego.
W wyniku ostatniej modernizacji zasobniki certyfikowano do wyższych prędkości i użytkowania razem z zasobnikami celowniczymi dzięki czemu F-16 może jednocześnie wykonywać misje RECCE i CAS (Close Air Support) oraz dokonywać precyzyjnych bombardowań.
System został zaprojektowany dla maszyn F-16 Mid-Life Update (MLU), Block 50/52 i nowszych odmian. System może funkcjonować w trybie w pełni automatycznym oraz manualnym podczas którego pilot kontroluje działanie MRP RECCE używając Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS) by wskazać cel i skierować na niego czujniki. MRP jest w pełni zintegrowany z założeniami Hands On Throttle And Stick (HOTAS) oraz pokładowymi wyświetlaczami Multi Function Display (MFD). Zebrane podczas lotu dane są obrabiane w naziemnej stacji i przetwarzane zgodnie z STANAG 4545 NATO Secondary Imagery Format (NSIF).
System TRS składa się z 3 głównych komponentów:
- segment powietrzny – kontrolowany poprzez Reconnaissance Management System (RMS) z modułową architekturą oprogramowania dzięki czemu możliwa jest integracja nowych czujników. System pozwala na wykonanie lotu po wcześniej zaplanowanej trasie i objęcie wcześniej zaplanowanych punktów. Jak już wspominano możliwe jest manualne wskazanie celu podczas lotu po trasie i skupienie na nim czujników. Dodatkowo na MRP zintegrowano Digital Terrain Elevation Database (DTED) oraz program testowania zasobnika,
- stacja naziemna – wyposażona w interfejs STANAG 4575 NATO Advanced Data Storage Interface (NADSI) przeznaczony do zgrywania danych z przenośnego modułu pamięci Removable Memory Module (RMM), oprogramowanie przeznaczone do planowania misji,
- segment wsparcia – pozwala na podstawowe naprawy elektroniki i mechaniki, sprawdzanie i wykrywanie błędów oraz symulację i trening dla pilotów.
Źródło: Terma
Zdjęcia: Terma
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |