ISP – Integrated Self Protection podto zasobnik przenoszący zintegrowany pakiet systemów samoobrony.
Celem zasobnika jest zapewnienie śmigłowcom stopnia zabezpieczenia dotychczas trudno osiągalnego dla starszych konstrukcji. Najprostszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest system Plug on Device w postaci zasobnika, który znacząco ułatwia cała procedurę. Inną droga jest zabudowywanie na maszynie dodatkowych systemów i ich integracja, ale jest to znacznie droższe i bardziej czasochłonne rozwiązanie.
Saab wespół z RUAG Aerospace oferują ISP – Integrated Self Protection pod – czyli zasobnik integrujące w jednym urządzeniu cały pakiet EW. Dodatkowymi zaletami są mniejsze wymiary i łatwiejsza integracja w porównaniu z już istniejącymi systemami CIDAS/IDAS.
W przeciągu kilku minut system może być zainstalowany lub zdemontowany ze śmigłowca co przekłada się na dużą elastyczność i dostosowanie wyposażenia do danej misji.
Dodatkową zaletą systemu jest możliwość użytkowania na maszynach cywilnych i u odbiorców paramilitarnych. Zasobnik może być oferowany z certyfikatem EASA.
W podstawowej konfiguracji system składa się z urządzenia ostrzegającego o zbliżaniu się pocisku oraz urządzeń odpowiedzialnych za wyrzucanie przeciwśrodków. W kabinie musi być zainstalowany wyświetlacz Control Display Panel (CDP). Może on być zamontowany na stałe lub w formie tymczasowej. Nie wymagana jest integracja z awioniką maszyny co stanowi ogromny plus przy konieczności bardzo szybkiego doposażenia danej maszyny.
Podstawowa wersja może być łatwo rozszerzona o radarowe i laserowe systemy ostrzegania oraz o Threat Display and Control Unit (TDCU) pozwalającym na przekazywanie pilotowi pogłębionych informacji i zapewniający pełną kontrolę. W przypadku poszerzonej wersji wymagana jest jedynie niewielka integracja. System może być zasilany z pokładu śmigłowca lub alternatywnie może posiadać pakiet baterii czyniący go w pełni autonomicznym.
By zainstalować lub zdemontować zasobnik potrzeba zaledwie około 15 minut.
Źródło: Saab
Zdjęcia: Saab
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |