U-28A jest to maszyna dostosowana do współpracy z siłami specjalnymi USA. Pozyskanie takich samolotów było wymuszone przez rosnącą liczą zadań tego rodzaju oddziałów w ostatnich latach.
Samoloty tego typu zostały zakupione na zasadzie pilnej potrzeby operacyjnej. Maszyny wykonujące zadania na rzecz Specjal Operations Command (SOCOM) określane są mianem Non-Standard Aircraft (NSAv).
Za obsługę samolotów U-28A odpowiada 319th i 34th Special Operations Squadron, a szkolenie odbywa się w 5th i 19th SOS. Wszystkie jednostki mają swoją siedzibę na Hurlburt Field.
Samolot służy jako maszyna ISTAR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) podczas precyzyjnych misji wykonywanych z dużą precyzją przez żołnierzy sił specjalnych.
U-28A to zmodyfikowany, jednosilnikowy samolot Pilatus PC-12. PIerwsza partia samolotów została zakupiona i zmodyfikowana na potrzeby operacji Enduring Freedom i Iraqi Freedom. Na pokładzie samolotów zabudowano odpowiednie urządzenia komunikacyjne, systemy podnoszące bezpieczeństwo, czujniki elektro-optyczne oraz zaawansowane systemy nawigacyjne
Zaawansowane łącza pozwalają na nawiązanie łączności z systemami DoD/NATO oraz komunikację video i przesył danych.
Samolot cechuje się dużą niezawodnością i jest certyfikowany do operowania z krótkich i na wpół przygotowanych pasów.
Podstawowe dane:
Załoga: 2 pilotów, 1 oficer systemów bojowych
Producent: Pilatus Aircraft Ltd
Napęd: Pratt-Whitney PT6A-67B
Moc: 1200shp
Rozpiętość: 16,23m
Długość: 14,4m
Wysokość: 4,25m
Prędkość: 270 węzłów
Zasięg: 1500mm
Pułap: 29000 MSL
Max. masa startowa: 10935 funtów
Data wprowadzenia: 2006
Koszt jednostkowy: 16,5 miliona dolarów
W służbie: 21
Źródło: USAF
Zdjęcia: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |