WC-130 Hercules to samolot specjalnego przeznaczenia przystosowany do zwiadu pogodowego.
Samolot penetruje burze tropikalne, huragany, burze śnieżne zbierając dane o ich kierunku, wielkości i intensywności.
WC-130J stanowi platformę gromadzenia danych pogodowych dla 53rd Weather Reconnaissance Squadron. Samolot bazuje na konstrukcji C-130J z paletowym systemem specjalistycznego oprzyrządowania pogodowego. Przy optymalnej prędkość 300mph maszyna może pozostawać w powietrzu nawet 18 h wykonując zadania związane ze zbieraniem danych pogodowych.
Samolot odpowiedzialny jest za dostarczanie kluczowych informacji o burzach tropikalnych. Jego zadaniem jest spenetrowanie danej burzy, a misje wykonywane są na pułapie od 500 do 10.000 stóp (151,7 do 3033,3m) nad poziomem oceanu w zależności od intensywności huraganu. Samolot zazwyczaj krąży w odległości 100 mil od burzy, ale do jego zadań należy również lot w sam jej środek lub penetrowanie oka cyklonu.
Średnia misja trwa 11 godzin i odbywa się na dystansie niemal 3500 mil. Minimalna załoga samolotu to pilot, drugi pilot, oficer powietrznego zwiadu pogodowego, oraz loadmaster zwiadu pogodowego.
Dodatkowym wyposażeniem samolotu są dwa zewnętrzne zbiorniki na 1400 galonów (5320 litrów) oraz wewnętrzny zbiornik na 1800 galonów (6480 litrów).
W przedniej części przedziału ładunkowego znajduje się stanowisko oficera zwiadu pogodowego z którego operuje on przenoszonymi przez samolot przyrządami oraz w przypadku wejścia w huragan pełni funkcję kierownika lotu.
Jednym z kluczowych elementów wyposażenia samolotu są sondy pogodowe. GPS Dropsonde Windfinding System to cylindryczny instrument długości 16 cali i średnicy 3,5 cala o wadze około 2,5 funta. Sonda wyposażona jest w radio wysokich częstotliwości i inne czujniki i jest wypuszczana co około 400 mil. Gdy urządzenie opada w kierunku morza mierzy i przekazuje do samolotu profil pionowy rozkładu temperatur, wilgotności, ciśnienia i prędkości wiatru. Sonda jest spowalniana i stabilizowana poprzez niewielki spadochron. Oficer pokładowy zbiera informacje przekazywane poprzez sondy i następnie po obróbce przesyła je poprzez system łączności satelitarnej.
Wersja samolotu WC-130B weszła do służby w roku 1959, model E w roku 1962 i model H w roku 1964. W chwili obecnej w służbie znajduje się jedynie wersji J zastępująca samoloty H.
Podstawowe dane:
Podstawowa rola: samolot zwiadu pogodowego
Producent: Lockheed-Martin Corp.
Napęd: 4 x Rolls-Royce AE 2100D3
Moc: ponad 4 x 4700shp
Rozpiętość: 39,7m
Długość: 11,67m
Max. masa startowa: 69750kg
Prędkość: 417mph na pułapie 22000stóp
Zasięg: 1600mm z ładunkiem
Pułap: 8615m
Uzbrojenie: brak
Załoga: 5
Data wprowadzenia: 1964
Koszt jednostkowy: $13 milionów (wartość w dolarach na rok 1960)
W służbie: 10
Źródło: USAF
Zdjęcia: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |