EC-130H Compass Call to powietrzny, taktyczny system powietrzny bazujący na mocno zmodyfikowanym samolocie C-130.
Głównym celem maszyny jest zakłócanie komunikacji w siłach przeciwnika oraz zmniejszanie możliwości koordynacyjnych w jego siłach – kluczowego czynnika w zarządzaniu własnymi zasobami.
W planach jest unowocześniona wersja, która ma mieć możliwość zakłócania pracy radarów wczesnego ostrzegania.
Załoga samolotu składa się z 13 żołnierzy. 4 z nich jest odpowiedzialnych za lot maszyny i systemy nawigacyjne. (dowódca, 2 pilot, nawigator, inżynier pokładowy). Pozostała 9 odpowiedzialna jest za obsługę systemów pokładowych.
Całość wyposażenia znajduje się w przedziale cargo. W skład załogi obsługujące systemy wchodzą:
- mission crew commander (electronic warfare officer)
- weapon system officer (electronic warfare officer)
- mission crew supervisor (an experienced cryptologic linguist)
- 4 analysis operators (linguists)
- 1 acquisition operator
- 1 airborne maintenance technician
Flota EC-130H składa się z samolotów Block20, Block 30 oraz najnowocześniejszych Block 35. Wszystkie maszyny miały zostać doprowadzone do standardu Block 35 do końca roku fiskalnego 2011.
Modernizacja Block 30 przyniosła poważne przekonstruowanie przedziału operatorów oraz systemów operacyjnych i ich oprogramowania w porównaniu z Block 20. Głównym celem było włączenie do zakresu celów systemów C2.
Modyfikacja Block 35 pozwoliła na zakłócanie systemów komunikacyjnych, Radarów wczesnego ostrzegania oraz systemów nawigacyjnych dzięki większej efektywnej mocy, większym dostępnym frekwencjom oraz zainstalowaniu systemów cyfrowych. Modyfikacja ta ma pozwolić na dotrzymanie kroku rozwojowi systemów używanych przez przeciwników. Całość jest bardzo łatwo rekonfigurowalna i może z łatwością przyjąć nowe rozwiązania. Block 35 podnosi efektywność załogi, łatwość obsługi i konserwacji systemów. Modyfikacja przynosi również nowy interfejs dla operatorów, poprawioną niezawodność oraz lepszy wykrywanie błędów.
Compass Call integruje się z taktycznymi operacjami powietrznymi na każdym szczeblu.
Maszyna stanowi element szerszego systemy w skład którego poza Compas Call wchodzą również EA-6B Prowler oraz F-16CJ.
Pierwszy samolot został dostarczony USAF w 1982 roku i do tego czasu dowiódł swej wartości podczas różnorakich konfliktów w które były zaangażowane Stany Zjednoczone.
Wszystkie maszyny EC-130H są przypisane do Air Combat Command i operują w ramach 55 Electronic Combat Group (41st, 42nd and 43d Electronic Combat Squadrons).
Podstawowe dane:
Podstawowa rola: walka elektroniczna
Producent: BAE Systems oraz L3 Communications
Napęd: 4x Allison T56-A-15
Moc: 4,910 prop shaft horsepower
Rozpiętość: 39,7m
Długość: 29,3m
Wysokość: 11,4m
Masa: 45813kg
Max. masa startowa: 69750kg
Zapas paliwa: 28182kg
Prędkość: 300mph na pułapie 6060m
Zasięg: 3694km
Pułap: 7,6km
Załoga:13
Koszt jednostkowy: 65 milionów dolarów
Wstępna gotowość operacyjna: 1983
W służbie: 14
Źródło: USAF
Zdjęcie: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |