E-9A to dwusilnikowa, turbośmigłowa maszyna przewidziana do dozorowania Zatoki Meksykańskiej.
Zadaniem samolotu jest zapewnienie bezpieczeństwa na wodach na których odbywają się strzelania lub inne niebezpieczne dla cywili przedsięwzięcia. Dodatkowo samolot stanowi platformę wsparcia dla testów uzbrojenia powietrze-powietrze w bazie Tyndall na Florydzie.
E-9A to maszyna krótkiego/średniego zasięgu, który w lotnictwie cywilnym jest wykorzystywany do wykonywania połączeń regionalnych. Samolot cechuje się krótkim startem i lądowaniem oraz możliwością dozorowania powierzchni oceanu rejestrowania telemetrii itp.
Na pokładzie zabudowano radar AN/APS-143(V) -1 Airborne Sea Surveillance Radar pozwalający na wykrycie rozbitka w tratwie ratunkowej z odległości 25 mil.
Zebrane dane sa przekazywane do oficera odpowiedzialnego za strzelanie, który dzięki temu może ustalić bezpieczną strefa wolną od cywilnych jednostek podczas szkolnego prowadzenia ognia.
Dodatkowo stała antena odbiera dane wysyłane przez platformy testowe oraz bezzałogowce operujące nad Zatoką Meksykańską. Zebrane informacje są następnie rejestrowane.
Dodatkowo możliwe jest przekazywanie dwóch zakresów UHF do stacji naziemnych.
Platformą na której skonstruowano tą maszynę jest Dash 8.
Podstawowe dane:
Podstawowa rola: powietrze wsparcie telemetryczne
Producent: Bombardier
Firma odpowiedzialna za modyfikację: Sierra Research
Napęd: 2x Pratt & Whitney PW-120A
Moc: 2x1800shp
Rozpiętość: 25,9m
Długość: 22,280m
Wysokość: 7,467m
Max. masa startowa: 15649kg
Zapas paliwa: 2540kg
Ładunek: 316kg
Prędkość: 280mph
Zasięg: 1000mil
Pułap: 30000stóp
Koszt jednostkowy: 16,5miliona dolarów
Załoga: 4 (2pilotów+2operatorów)
Wstępna gotowość: 1988
Zasób USAF: 2
Źródło: USAF
Zdjęcie: USAF
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |