Kategorie
Sprzęt cywilny

Boeing 747

Boeing 747 do duży, czterosilnikowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu.

Boeing 747 to samolot bardzo charakterystyczny i rozpoznawalny, dzięki drugiemu pokładowi pasażerskiemu umieszczonemu w dziobowej części odrzutowca. Jumbo Jet – bo tak nazywa się maszyna, to pierwszy szerokokadłubowy samolot pasażerski, pierwszy, w którym zastosowano dwa pokłady – jeden nad drugim. Samolot, który bez wątpienia zrewolucjonizował przewozy pasażerskie oraz towarowe.

Wiosną 1963 roku Boeing powołał grupę mającą opracować samolot, który wejdzie do służby w latach 70 XX wieku. W kolejnych latach przygotowywano grunt pod przyszłą produkcję, między innymi budując halę montażową 747 w Everett. We wrześniu 1968 roku pierwszy samolot opuścił fabrykę, wzbił się w powietrze 9 lutego 1969 roku. 30 grudnia tego roku uzyskał certyfikacje Federalnej Agencji Lotniczej (FAA). 21 stycznia 1970 roku pierwszy Boeing 747 odbył lot komercyjny w barwach Pan American z Nowego Jorku do Londynu. Tak rozpoczęła się historia samolotu, która trwa do dzisiaj, od tego czasu powstało ponad 1450 egzemplarzy samolotu Boeing 747 wszystkich wersji. Poniżej Boeing 747-400 (zdjęcie – Adrian Pingstone, via Wikipedia).

Najważniejsze wersje samolotu Boeing 747:

  • Boeing 747-100 – wszedł do służby w 1970 roku, wyposażony początkowo w silniki Pratt & Whitney, potem także Rolls – Royce oraz General Electric, łącznie wyprodukowano 250 sztuk, ostatni opuścił fabrykę w 1986 roku,
  • Boeing 747-200 – samolot produkowany równocześnie z wersją 747-200, wszedł do służby w 1971 roku, wyprodukowano 393 egzemplarze, ostatni w 1991 roku,
  • Boeing 747-300 – do służby wszedł w 1983 roku, wyprodukowano 81 sztuk tej wersji,
  • Boeing 747-400 – najbardziej popularna wersja 747, samolot wszedł do służby w 1989 w liniach Northwest Airlines, od tego czasu powstało 694 sztuki w wersjach: bazowej -400, cargo – 747-400F oraz o wydłużonym zasięgu 747-400ER.
  • Boeing 747 LCF Dreamlifter – specjalna wersja 747-400 przystosowana do przewozu dużych towarów na duże odległości – samolot przedstawia zdjęcie poniżej (Boeing)

  • Boeing 747-8 – najnowsza wersja Jumbo Jeta, oferowana obecnie klientom, jest on dłuższy o 5,6 metra od wersji -400 i oferuje 467 miejsc w 3-klasowym układzie kabiny. Zdjęcie poniżej przedstawia 747-8 w barwach Lufthansy (Boeing).

Samolot Boeing 747 jest wykorzystywany także w wersjach specjalnych, jako samolot prezydencji w USA czy samolot do przewożenia promów kosmicznych.

Największym konkurentem 747 jest obecnie Airbus A380 oraz Airbus A340.

Dane techniczne Boeing 747-400:

  • długość – 70,6 m
  • wysokość – 19,4 m
  • rozpiętość skrzydeł – 64,4 m
  • pojemność – 660-416 pasażerów
  • powierzchnia nośna – 525 m2
  • zasięg – 13 450 km
  • masa startowa – 396 890 kg
  • silniki: 4 silniki Pratt & Whitney PW 4062, General Electric GE CF6-80C2B5F lub Rolls – Royce RR RB211-524G/H
  • zapas paliwa – 216 840 litrów
  • prędkość przelotowa – 0,85 Ma (913 km/h)
  • prędkość maksymalna – 0,92 Ma (988 km/h).

Źródło: Boeing


Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: Milipedia