Sperwerk Mk. II to taktyczny UAV przewidziany do zapewnienia obserwacji i wykrywania zagrożeń dla jednostek lądowych.
Aparaty tego typu mogą również służyć do wskazywania celów. System SPERWER nazywany jest we Francji jako SDTI. Obecnie jest aktywnie używany w Afganistanie. Do startu używana jest katapulta [można to traktować jako poważny minus, ale również jako zaletę przy tych rozmiarach- odpada konieczność posiadania pasa startowego], a lądowanie odbywa się przy pomocy spadochronu oraz poduszek powietrznych. W przypadku użytkowania w wysuniętych bazach fakt startu z katapulty staje się oczywistą zaletą, zwłaszcza jeśli jednostki znajdują się w ruchu. Cały system włącznie z katapultą może być przemieszczany przy pomocy lekkich ciężarówek. Za realizację misji ISTAR odpowiada stabilizowana żyroskopowo głowica Euroflir 350 pozwalająca na prowadzenie obserwacji w czasie rzeczywistym w dzień jak i w nocy. W połączeniu z systemem nawigacyjnym możliwe jest precyzyjne kierowanie ogniem artyleryjskim. Wersja Mk II to najnowsze rozwiniecie systemu, w którym zaadaptowano wszystkie innowacje powstałe od roku 2003. Podczas transportu powietrznego możliwe jest wykorzystanie samolotów C-130. Całość systemu składa się ze stacji kontroli Ground Control Station (GCS), systemu łączy Ground Data Terminal (GDT) , katapulty oraz pojazdów towarzyszących przeznaczonych do transportu. Podczas operowania kontrola nad aparatem może być przekazywana pomiędzy wieloma stacjami naziemnymi.
Podstawowe dane:
Max. masa startowa: 330kg
Długotrwałość lotu: 6h
Zasięg: 200km LOS
Długość: 3,5m
Rozpiętość: 4,2m
Pułap: 15000 stóp
Prędkość: 90 węzłów
Ładunek użyteczny: 50kg
Źródło: Sagem
Zdjęcia: Sagem
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |