AH-1Z Zulu

AH-1Z

AH-1Z to najnowsza wersja serii maszyn Cobra, które są używane w USA, Izraelu, Jordanii, Koreii, Tajwanu, Turcji i Pakistanie.

Bezpośrednim poprzednikiem Zulu była dwusilnikowa wersja AH-1W Super Cobra. Już posiadane maszyny w wersji W zostaną w USA doprowadzone do standardu Z. Obejmuje on nowoczesną awionikę Glass Cockpit, zintegrowany nahełmowy system celowniczy, mocniejszą przekładnię i napęd oraz kadłub przewidziany na 10000 h lotu. Poprawione zostanie również zabezpieczenie antykorozyjne oraz zainstalowany zostanie nowoczesny, składany wirnik główny. Zapewnia on podwyższoną odporność na uszkodzenia oraz pozwala zwiększyć udźwig posiadając mniejsze wymagania w zakresie obsługowym oraz niższy koszt w całym cyklu użytkowania.

AH-1Z to klasyczna maszyna szturmowa w układzie tandem, napędzana dwoma silnikami General Electric T700-GE-401 i bazująca na już wspomnianym AH-1W. Kokpit został zintegrowany z systemem Thales TopOwl Helmet Mounted Sight Display, cyfrową mapą oraz systemem Target Sighting System (TSS) firmy Lockheed Martin. Do nawigowania służy system GPS  połączony z EGI. System uzbrojenia to w pełni zintegrowana platforma składająca się z 3 lufowego działka 20 mm, 70 mm rakiet, pocisków Hellfire oraz AIM-9. Uzbrojenie może być montowane na sześciu zewnętrznych podwieszeniach. System TSS zapewnia możliwość używania uzbrojenia w nocy oraz trudnych warunkach pogodowych. Z systemem uzbrojenia zintegrowane są również Armament Control Display System, Helemt Mounted Display i Airborne Target Handover System.

Zastosowane na śmigłowcu silniki są używane również na UH-1Y, AH-1W, 214ST i UH-60 Blackhawk co pozwala obniżyć koszty. Równocześnie jednostki te są najbardziej oszczędnymi w warunkach operowania na wysokich pułapach i przy wysokich temperaturach.

W pakiecie zabezpieczeń znajduje się system Hover Infrared Suppressor System (HIRSS) zmniejszający możliwość nakierowania pocisków na ciepło wydzielane przez silniki. Poza nim w skład pakietu wchodzą Radar Warning Receiver, Countermeasure Dispensers, Laser Warning System, i Missile Warning Set.

W konstrukcji maszyny sięgnięto zarówno po tradycyjne materiały stosowane w lotnictwie, jak i po kompozyty by zredukować masę i koszty oraz poprawić niezawodność i odporność na zniszczenia. Kadłub składa się z dwóch głównych części – kabiny i sekcji ogonowej. Klasyczne podwozie posiada zabezpieczenia absorbujące uderzenie podczas twardego lądowania.

Za awionikę odpowiada firma Northrop Grumman zapewniając H-1 Integrated Avionics System (IAS). Pilotów wspiera Automatic Flight Control System pozwalający w wielu wypadkach wyręczyć załogę.

Jako, że śmigłowce tego typu są używane przez USMC maszyny są w pełni przystosowane do operowania nad morzem i z pokładów okrętów wojennych. Co ciekawe w warunkach polowych do obsługi napędu maszyny potrzeba jedynie 10 narzędzi. Dodatkową zaletą jest dzielenie 84% podzespołów z maszynami UH-1Y.

Możliwe do wykorzystania uzbrojenie:
AGM-114A, B, i C Hellfire
• AGM-114F Hellfire
• rakiety 70 mm, do 76
AIM-9 Sidewinder
• flary LUU-2A/B
• bomby Mk 77
• zbiorniki 77 lub 100 galonów
• działko 20 mm
• bomby ćwiczebne MK 76
• bomby ćwiczebne BDU-33D/B
• bomby ćwiczebne MK 106

Podstawowe dane:
Masa na pusto: 5591 kg
Max. masa użyteczna: 2620 kg
Max. zapas paliwa: 1258 kg
Max. masa startowa: 8409 kg
Ładunek: 1260 kg
Promień działania: 176 km
Prędkość przelotowa: 248 km/h
Prędkość maksymalna: 287 km/h
Prędkość nurkowania: 411 km/h
Długotrwałość lotu: 3,3 h
Prędkość wznoszenia: 14,2 s
Pułap: ponad 6096 m

Źródło: Bell

Zdjęcie: USMC

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii