Bell UH-1Y Yankee

UH-1Y to głęboko zmodernizowana wersja maszyn znanych jeszcze z czasów wojny w Wietnamie.

Ładowność nowej wersji wzrosła o 125 procent w porównaniu z UH-1N. Z kolei zasięg i prędkość przelotowa o 50%. Nowa konstrukcja jest w stanie znosić manewry z dużym G podczas uników czy w wyniku wykonywanego zadania. Zredukowano wibracje niekorzystnie wpływające na wytrzymałość konstrukcji. Awionika glass cockpit jest w pełni kompatybilna z goglami noktowizyjnymi. W celu zabezpieczenia załogi i podzespołów zastosowano system  Advanced electronic warfare self protection (EWSP) oraz wzmocnione elementy konstrukcji pozwalające zabezpieczyć UH-1Y przed szerszym spektrum środków bojowych nieprzyjaciela. Układ paliwowy jest sprawdzoną i bezpieczna konstrukcją, która ma chronić załogę przed niebezpieczeństwem pożaru w przypadku katastrofy. Również fotele załogi to zaawansowane systemy minimalizujące ryzyko urazów. W skład pakietu bezpieczeństwa wchodzą:

  • AVR-2A Laser Warning Receiver
  • APR-39A(v) 2 Radar Warning Receiver
  • ALE-47 “Smart” Countermeasures Dispenser
  • AAR-47 Missile Warning Device

W konstrukcji zastosowano kompozytowe łopaty oraz nowe silniki T700-GE-401C. W nosie maszyny zainstalowano Navigation Thermal Imaging System (NTIS) używany do celowania i wyświetlania obrazów FLIR na wyświetlaczach ciekłokrystalicznych. Dla poprawy wygody pilota zintegrowano  „Top Owl” Helmet Mounted Sight and Display (HMS/D) produkowany przez firmę Thales Avionics.

Projektując najnowszy model w rodzinie UH-1 zdecydowano się maksymalnie obniżyć koszty obsługi i użytkowania. Obsługa dzięki czujnikom przeprowadzana jest zgodnie ze stanem maszyny, a nie według harmonogramu. Dla poprawy komfortu pracy zastosowano elektroniczne instrukcje, wyeliminowano niektóre zadania obsługowe, zmniejszono także ilość roboczogodzin niezbędnych do obsługi oraz zmniejszono wielkość magazynów części zamiennych.

Maszyny UH-1N są przebudowywane do standardu UH-1Y, a dzięki dużej liczbie wspólnych elementów koszt szkolenia i obsługi floty rożnych typów spada znacząco. Śmigłowiec dzieli z AH-1Z 84% części co dodatkowo obniża koszt zakupu i utrzymania. Obie maszyny są przeznaczone dla U.S. Marine Corps. Razem są częścią programu H-1.

UH-1Y jest w pełni przystosowany do operowania z pokładów okrętów. W zależności od zabranego na pokład wyposażenia maszyna może być wykorzystywana jako powietrzne centrum dowodzenia, kontroli i koordynacji wspierając misje ofensywne. Przedział ładunkowy może służyć do transportu sił szturmowych. W przypadku ewakuacji medycznej śmigłowiec może przyjąć do 6 rannych. Zarówno w układzie z 6 noszami jak i 10 fotelami dla desantu żołnierze są zabezpieczeni w przypadku katastrofy śmigłowca. Minimalna żywotność maszyny to 10000 godzin. Na maszynie można zainstalować szeroki wachlarz uzbrojenia w tym: rakiety 70 mm i karabiny M-240 D, GAU-16, i GAU-17A.

Podstawowe dane:
Masa na pusto: 5369 kg
Ładunek użyteczny (paliwo + 1460 kg): 3012 kg
Zapas paliwa wewn.: 1172 kg
Masa max: 8390 kg
Prędkość przelotowa: 250 km/h
Prędkość maksymalna: 293 km/h
Prędkość wznoszenia: 12,8 m/s
Prędkość wznoszenia na jednym silniku: 3,8 m/s
Pułap: ponad 6100 m
Długotrwałość lotu: 3,3 h
Promień działania: 241 km

Źródło: Bell Helicopters

Zdjęcie: Bell Helicopters

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.