Kategorie
Śmigłowce

NH90 NFH

Podobnie jak maszyna NH90 TTH również NH90 NFH bazuje na wspólnym rdzeniu NH90.

Śmigłowiec określany jest jako maszyna przeznaczona do obrony floty nawodnej. Operując z pokładu okrętów może angażować się w wyszukiwanie i atakowanie okrętów podwodnych, kontrolę potencjalnych zagrożeń jak i misje SAR. System zadań i interfejs człowiek-maszyna został zaprojektowany tak by dostarczać czytelnych i dokładnych informacji. Integracja czujników i bibliotek danych połączona z technikami łączenia informacji pozwala na działania autonomiczne, ale również połączone z wykorzystaniem przekazu głosowego i łączy komunikacyjnych. Podstawowe zadania NH90 NFH to:

  • Anti Submarine Warfare (ASW)
  • Anti Surface Warfare (ASuW)
  • Search and Rescue (SAR)

Jako zadania uzupełniające wymienia się:

  • misje kontroli i dozoru nad morzem
  • w ograniczonym zakresie misje wczesnego ostrzegania
  • transport logistyczny
  • Vertical Replenishment (VERTREP)
  • Casualty Evacuation (CASEVAC)
  • misje specjalne włącznie z zdaniami antyterrorystycznymi

Podstawowe wyposażenie:

  • zintegrowany system misji pozwalający na prowadzenie misji ASW, ASuW i SAR
  • taktyczny system kontroli misji
  • taktyczny radar 360 st, z możliwością śledzenia podczas skanowania wyposażony w ISAR (Inverse Synthetic Aperture Rada)
  • taktyczny system FLIR
  • sonar zanurzeniowy
  • system walki elektronicznej z ESM i CS
  • integrator IFF
  • łącze Data Link 11
  • generator mapy cyfrowej
  • uzbrojenie: 2x pociski przeciw-okrętowe (Marte Mk2/S)- 2x torpedy(MU90, Mk46 or Stingray)- możliwa mieszana konfiguracja

NH90 NFH może operować bezpiecznie z pokładu fregat zarówno w dzień jak i w nocy w ciężkich warunkach pogodowych. Ważną zaletą maszyny jest możliwość automatycznego składania wirnika głównego i ogona co pozwala znacząco zmniejszyć zajmowaną w hangarze przestrzeń. Na pokładzie zainstalowano specjalny hak pozwalający przytwierdzić wiropłat do pokładu okrętu. NH90 posiada również system ułatwiający wyprowadzenie maszyny z hangaru.  Dla lepszej komunikacji z załogą okrętu na którym śmigłowiec stacjonuje wyposażono go w system telebriefingu. Do przesyłania danych przewidziany jest specjalne łącze przyspieszające transfer. By ułatwić operowania na otwartych akwenach i lądowanie na pokładzie jednostki pływającej maszyna posiada zaawansowane systemy nawigacyjne i wspomagające lądowanie. Wielkość kabiny i układ konsoli odpowiadających za obsługę misji pozwala na kilka rodzajów konfiguracji przestrzeni użytkowej. Do zwalczania okrętów podwodnych załoga może być 3 lub 4 osobowa.  W przypadku transportu możliwe jest  przewiezienie 14 żołnierzy. Jeśli prowadzona jest misja ASW lub ASuW nadal można przewozić 7 żołnierzy. Podczas ewakuacji możliwe jest zabranie na pokład 9 noszy.

Schemat misji przeciw okrętom podwodnym:

Schemat misji z użyciem sonaru zanurzanego:

Schemat misji poszukiwania celów:

Źródło: NHI

Zdjęcia: NHI

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.