Podobnie jak maszyna NH90 TTH również NH90 NFH bazuje na wspólnym rdzeniu NH90.
Śmigłowiec określany jest jako maszyna przeznaczona do obrony floty nawodnej. Operując z pokładu okrętów może angażować się w wyszukiwanie i atakowanie okrętów podwodnych, kontrolę potencjalnych zagrożeń jak i misje SAR. System zadań i interfejs człowiek-maszyna został zaprojektowany tak by dostarczać czytelnych i dokładnych informacji. Integracja czujników i bibliotek danych połączona z technikami łączenia informacji pozwala na działania autonomiczne, ale również połączone z wykorzystaniem przekazu głosowego i łączy komunikacyjnych. Podstawowe zadania NH90 NFH to:
- Anti Submarine Warfare (ASW)
- Anti Surface Warfare (ASuW)
- Search and Rescue (SAR)
Jako zadania uzupełniające wymienia się:
- misje kontroli i dozoru nad morzem
- w ograniczonym zakresie misje wczesnego ostrzegania
- transport logistyczny
- Vertical Replenishment (VERTREP)
- Casualty Evacuation (CASEVAC)
- misje specjalne włącznie z zdaniami antyterrorystycznymi
Podstawowe wyposażenie:
- zintegrowany system misji pozwalający na prowadzenie misji ASW, ASuW i SAR
- taktyczny system kontroli misji
- taktyczny radar 360 st, z możliwością śledzenia podczas skanowania wyposażony w ISAR (Inverse Synthetic Aperture Rada)
- taktyczny system FLIR
- sonar zanurzeniowy
- system walki elektronicznej z ESM i CS
- integrator IFF
- łącze Data Link 11
- generator mapy cyfrowej
- uzbrojenie: 2x pociski przeciw-okrętowe (Marte Mk2/S)- 2x torpedy(MU90, Mk46 or Stingray)- możliwa mieszana konfiguracja
NH90 NFH może operować bezpiecznie z pokładu fregat zarówno w dzień jak i w nocy w ciężkich warunkach pogodowych. Ważną zaletą maszyny jest możliwość automatycznego składania wirnika głównego i ogona co pozwala znacząco zmniejszyć zajmowaną w hangarze przestrzeń. Na pokładzie zainstalowano specjalny hak pozwalający przytwierdzić wiropłat do pokładu okrętu. NH90 posiada również system ułatwiający wyprowadzenie maszyny z hangaru. Dla lepszej komunikacji z załogą okrętu na którym śmigłowiec stacjonuje wyposażono go w system telebriefingu. Do przesyłania danych przewidziany jest specjalne łącze przyspieszające transfer. By ułatwić operowania na otwartych akwenach i lądowanie na pokładzie jednostki pływającej maszyna posiada zaawansowane systemy nawigacyjne i wspomagające lądowanie. Wielkość kabiny i układ konsoli odpowiadających za obsługę misji pozwala na kilka rodzajów konfiguracji przestrzeni użytkowej. Do zwalczania okrętów podwodnych załoga może być 3 lub 4 osobowa. W przypadku transportu możliwe jest przewiezienie 14 żołnierzy. Jeśli prowadzona jest misja ASW lub ASuW nadal można przewozić 7 żołnierzy. Podczas ewakuacji możliwe jest zabranie na pokład 9 noszy.
Schemat misji przeciw okrętom podwodnym:
Schemat misji z użyciem sonaru zanurzanego:
Schemat misji poszukiwania celów:
Źródło: NHI
Zdjęcia: NHI
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |