NH90 TTH

NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) to maszyna przystosowana do zadań transportu taktycznego.

Maszyna bazuje na wspólnej dla całej rodziny platformie NH90. Maszyna w tej wersji jest skonfigurowana by zapewnić maksymalny stopień użytkowości. Podstawowa rola tego wiropłata to transport 20 w pełni wyposażonych żołnierzy. Poza tym może on wykonywać transporty ładunków zarówno wewnątrz przedziału ładunkowego jak i na zewnętrznych podwieszeniach. Wreszcie producent dla tej wersji przewidział również możliwość wykonywania misji SAR. W przypadku odpowiedniego doposażenia maszyna może również wykonywać takie zdania jak wsparcie w sytuacjach klęsk żywiołowych, ewakuację rannych (Casualty Evacuation (CASEVAC)), misje Medical Evacuation (MEDEVAC), Combat Search and Rescue, misje specjalne w tym w zadaniach związanych z walką z terroryzmem, a także zadania związane z walką elektroniczną. Maszyna może również być powietrznym centrum kontroli, służyć do desantowania spadochroniarzy i transportu VIPów. Podstawowe wyposażenie pozwalające na wykonywanie tego typu misji to:

  • opancerzone i bezpieczne podczas wypadków fotele pilotów,
  • składane i bezpieczne fotele dla transportowanych żołnierzy,
  • standardowe nosze NATO,
  • komfortowe fotele kabinowe,
  • hak do przenoszenia zewnętrznych ładunków z dynamometrem i kamerą zdolny do udźwigu 4000 kg,
  • pojedynczy lub podwójny system wyciągarek,
  • zewnętrze i wewnętrzne dodatkowe zbiorniki paliwa,
  • dodatkowe punkty mocowań po bokach kadłuba,
  • awaryjny system zabezpieczający podczas katastrof nad wodą,
  • ręczny system składania wirnika i ogona,
  • zainstalowany w drzwiach karabin 7,62 lub 12,7 mm,
  • modułowe opancerzenie kabiny,
  • system zabezpieczający IR,
  • system wire strike,
  • system ostrzegający o zbliżaniu się do ziemi,
  • system FLIR,
  • Helmet Mounted Sight and Display,
  • radar pogodowy,
  • cyfrowy generator mapy,
  • pakiet samoobrony,
  • awaryjny lokalizator,
  • możliwość tankowania w powietrzu.

Podstawowe systemy zostały skonstruowane tak by zapewnić pewną tolerancję na ostrzał. Dodatkowo zabezpieczono pancerzem załogę i transportowanych żołnierzy oraz kluczowe podzespoły. Dla podniesienie bezpieczeństwa ograniczono sygnaturę IR, zmniejszono widoczność dla radarów poprzez odpowiedni układ kadłuba, ograniczono też hałas. W systemie samoobrony zainstalowano mechanizm ostrzegający o opromieniowaniu laserem, wiązką radarową, system ostrzegający o wystrzeleniu rakiety oraz zestaw flar i dipoli. Z pełnym ładunkiem żołnierzy maszyna może wystartować z lotniska położonego na 1000 m i lecieć z prędkością 260 km/h. Promień działania to 456 km. Podczas misji transportowych maszyna może zabrać na pokład do 2000 kg ładunku. W takiej konfiguracji pułap maksymalny to 2000 m a prędkość przelotowa to 260 km/h. Maksymalny zasięg to 890 kilometrów.

Źródło: NHI

Zdjęcia: NHI

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.