Producent postanowił zastosować na maszynie kilka nowoczesnych technologii stanowiących o sile tego śmigłowca.

W konstrukcji ramy NH90 postawiono na materiały kompozytowe co pozwoliło zredukować liczbę części i wagę śmigłowca podwyższając jednocześnie jego wytrzymałość i tolerancję na wibracje. Również przy konstruowaniu łopat wirnika sięgnięto po materiały kompozytowe. Za kontrole nad maszyną odpowiada system Fly-by-Wire pozwalający połączyć maksymalne osiągi ze zmniejszonym obciążeniem załogi. Za sterowanie silnikami i wlotami odpowiada system FADEC. W przypadku operowania w trudnych warunkach możliwe jest wykorzystywanie filtrów. W kabinie zastosowano awionikę Glass Cockpit. Do zarządzania misją i komunikacji pomiędzy maszyną, a człowiekiem zastosowano nowoczesny system komputerowy. Sięgniecie po technologie cyfrowe podczas projektowania pozwoliło na uzyskanie maszyny wielozadaniowej i elastycznej. Do komunikacji zastosowano łącza taktyczne oraz system IFF. Za nawigację odpowiada system GPS, INS, Doppler wspomagane przez mapę cyfrową. Maszyna produkowana jest w dwóch wersjach, ale rdzeń jest ten sam zgodnie z zasadą “design once, use many times” i stanowi go szeroka kabina o kształcie diamentu redukująca wykrywalność dla radarów. NH90 posiada podwójne odsuwane drzwi i tylną rampę a także możliwość automatycznego składania sekcji ogonowej. Do produkcji kadłuba wykorzystano materiały kompozytowe.

Za napęd odpowiadają dwa silniki Rolls Royce Turbomecca (RTM 322-01/9 lub RTM 322-01/9A ulepszona wersja) z dwukanałowym systemem FADEC (Full Authority Digital Electronic Control) . Wirnik główny i ogonowy posiadają po 4 łopaty i są wykonane z kompozytu. Przekładania główna posiada możliwość pracowania przez 30 minut bez smarowania. W kabinie może być zainstalowane 4 lub 5 wyświetlaczy, a cały system jest kompatybilny z goglami noktowizyjnymi i wyświetlaczami nahełmowymi. W systemie elektrycznym zastosowano dwa generatory z opcją na trzy dla misji specjalnych. Dodatkowo zainstalowany jest system APU.

Podstawowe dane:

Wymiary

Ogólne (z obracającym się wirnikiem)
Długość
19.56 m
64.18 ft
Szerokość
16.30 m
53.48 ft
Wysokość
5.31 m
17.42 ft

Masa

Max.
10,600 kg
23,369 lb
Alternatywna max.
11,000 kg
24,250 lb
Na pusto:
6,400 kg
14,109 lb
Ładowność:
4,200 kg
9,260 lb

Cargo

Hak
4,000 kg
8,818 lb

Zapas paliwa

7-komorowy wewnętrzny
2,035 kg
4,486 lb

Wymiary wewnętrzne

Szerokość
2.00 m
6.56 ft
Długość
4.80 m
15.75 ft
Wysokość
1.58 m
5.18 ft
Kubatura
15.20 m3
536.78 ft3
Drzwi
1.60 x 1.50 m
5.25 x 4.92 ft
Rampa
1.78 x 1.58 m
5.84 x 5.18 ft
NH90 Osiągi ( Wersja podstawowa)

Max prędkość przelotowa (*)
300 km/h
162 kts
Ekonomiczna prędkość przelotowa (*)
260 km/h
140 kts
Max wznoszenie (*)
11.2 m/sec
2,200 ft/min
OEI Rate Of Climb
Puła zawisu (*)
3,200 m
Zasięg
982 km
530 Nm
Zasię z 2500 kg ładunku
900 km
486 Nm
Długotrwałość lotu
5 h
5 h
Zasięg do przebazowania (z wewn. zb. paliwa)
1,600 km
864 Nm
(*) przy 10000 kg

Źródło: NHIndustries

Zdjęcia: NHIndustries

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii