CH-53K

Firma Sikorsky od wielu lat wspiera i modernizuje swoją rodzinę śmigłowców CH-53. Maszyna CH-53K ma być komasacją doświadczeń zebranych podczas projektowania poprzedników CH-53A/D/E. Głównym odbiorcą maszyn z rodziny CH-53 jest Korpus Piechoty Morskiej USA, który potrzebuje dużej mobilności i możliwości transportu ciężkich ładunków w zapalnych rejonach świata. Maszyna została zaprojektowana jako ciężki śmigłowiec transportowy. Wnioski wyciągnięte z już prowadzonych kampanii doprowadziły do sporych udoskonaleń w konstrukcji maszyny. Posiada ona znacznie większy udźwig w gorącym klimacie. Aż o 23% zredukowano konieczne czynności obsługowe i wsparcia. Co istotne udało się także zmniejszyć  o 20% zużycie paliwa. Poprawiono również możliwości operowania w rejonach położnych wysoko nad poziomem morza. (Spełnia wymóg Marine Corps high&hot  3,000 stóp i 91.5 ̊ F/915 m/33 ̊ C). Można się domyślać, że operacje w Afganistanie miały spore znaczenie w wyznaczeniu parametrów śmigłowca. Transportowane ładunki mogą być przenoszone zarówno wewnątrz przedziału ładunkowego jak i na zewnętrznym zawiesiu. Przy założeniu 12,247 kg ładunku (27000 funtów) maszyna może wykonać misję w promieniu 110 mil. Oczywiście nie zapomniano o rozwiązaniach pozwalających na łatwe i szybkie operowanie z pokładów okrętów. Za awionikę odpowiada firma Rockwell Collins. Na wyposażeniu śmigłowca znajduje się również system FLIR, jednostka APU, zaawansowany system przekładni głównej i głowica elastomerowa oraz kompozytowe łopaty wirnika głównego. Za napęd odpowiadają 3 silniki GE38-1B. Również w konstrukcji kadłuba sięgnięto po materiały kompozytowe co pozwoliło obniżyć masę i wibracje. W porównaniu z maszynami CH-53 koszt materiałów obsługowych  dla CH-53K spadł o 46%. Maszyna jest wyposażona w strefy ochrony balistycznej, podwozie pozwalające absorbować uderzenia, lekki pancerz chroniący pasażerów, specjalne fotele dla załogi a także systemy fly-by-wire oraz samoobrony.

Napęd:

Liczba silników 3
Typ General Electric GE38-1B
Moc startowa (5 min) 18,436 shp 13,748 kw
Moc OEI (30 sec) 9,068 shp 6,762 kw

Osiągi

Masa startowa 74,000 lbs 33,566 kg
Max. prędkość przelotowa 170 kts 315 km/h
Max. zasięg – bez rezerwy 454 nm 841 km
Pułap AEO 14,380 ft 4,383 m

Wymiary

Długość kabiny 30 ft 9.1 m
Szerokość kabiny 9 ft 2.7 m
Wysokość kabiny 6.5 ft 2.0 m
Powierzchnia kabiny 270 ft2 24.6 m2
Kubatura 1.755 ft3 9.1 m3

Źródło: Sikorsky

Zdjęcie: Sikorsky

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.