A 160 Hummingbird

A 160 Turbine Hummingbird to wielozadaniowy aparat klasy UAS (Unmanned Air System).

Boeing zainwestował w innowacyjną technologię mającą poprawić długotrwałość lotu i zasięg w porównaniu z klasycznymi rozwiązaniami. A 160 Hummingbird został wyposażony w system OSR (optimum speed rotor) dzięki któremu obroty łopat wirnika głównego mogą być dostosowywane do warunków lotu co z kolei przekłada się na wzrost efektywności silnika. Głównymi zadaniami maszyn jest zwiad i dozoru (ISR) oraz ewentualnie przenoszenie ładunków. W 2008 aparat pobił rekord długotrwałości lotu w swojej klasie utrzymując się w powietrzu przez 18,7h. Testy w powietrzu zaczęły się jeszcze w 2007 roku. Podczas prób w 2010 roku Hummingbird przetransportował 2500 funtów ładunku z jednego symulowanego wysuniętego punktu do drugiego co musiało i zwróciło uwagę przedstawicieli wojska USA. Przeprowadzono również próbę z lotem po wyznaczonej pętli o długości 150 mil morskich z ładunkiem 1250 funtów kiedy to aparat poruszał się w pełni autonomicznie. Do napędu aparatu służy silnik Pratt & Whitney PW207D. Najpoważniejszym konkurentem A 160 jest aparat K-Max. Warto zwrócić uwagę na fakt iż maszyna jest w stanie wznieść się na około 10000 stóp wyżej niż konwencjonalne śmigłowce obecnie dostępne.

Podstawowe dane:
Długość: 35 stóp
Srednica wirniak: 36 stóp
Max mas startowa: 6500 funtów
Max ładowność: 2500 funtów
Pułap: 30000 stóp (silnik certyfikowany na 20000)
Max prdkóść: 165 węzłów
Długotrwałóść: +20h na pułapie 15000 stóp
Zasięg: ponad 2250 mil morskich
Max pułap zawisu: 20000 stóp

Źródło: Boeing

Zdjęice: Boeing

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii