K-MAX UAS ( Unmanned Aircraft System ) to bezzałogowy system transportu ładunków.
Aparat może funkcjonować również w trybie załogowym. Twórcami konstrukcji są Kaman Aerospace i Lockheed Martin. UAS jest w stanie przenieść do 6000 funtów ładunku nad ziemią lub ponad 4000 funtów na pułapie 15000 stóp. W pełni automatyczny tryb lotu pozwala na dostarczenie na zawiesiu ładunków do wielu lokalizacji znajdujących się poza linią wzroku. Kontrola aparatu odbywa się przy pomocy komputera wielkości laptopa wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie. Przy jego pomocy można opracować i wysłać do aparatu plan misji. Nowe plany mogą zostać wysłane w każdej chwili podczas trwania lotu. W puncie zrzutu operator może przejąć kontrolę nad aparatem i dokonać manualnej precyzyjnej dostawy ładunku. Możliwe jest używanie pojedynczego zawiesia lub specjalnej dostawki umożliwiającej przenoszenie 4 ładunków, które można zrzucić w różnych punktach. Do komunikacji z K-MAXEM używane jest łącze LOS i satelitarne BLOS. Dzięki zdecydowaniu się na konstrukcję Kamana z dwoma wirnikami głównymi obracającymi się w przeciwnych kierunkach i zachodzącymi na siebie możliwe było zrezygnowanie z beli ogonowej- dzięki temu cała moc silnika przemieniana jest na siłę nośną. Brak wirnika ogonowego zapewnia również mniejszy poziom hałasu podnosząc bezpieczeństwo misji. Również czynności obsługowe w związku z brakiem wymagającej hydrauliki i wirnika ogonowego są znikome. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 85 galonów na godzinę lotu.
Podstawowe dane:
Max. masa startowa (z ładunkiem): 5443kg
Max. masa startowa: 3175kg
Masa na pusto: 2334kg
Udźwig haka: 2722kg
Udźwig – ISA 15st. C.
Poziom morza: 2722kg
5000: 2574kg
10000: 2347kg
15000: 1960kg
Napęd:
Honeywell T53-17
Moc: 1800shp
Prędkość max. z ładunkiem: 148,2km/h
Prędkość max. bez ładunku: 185,2km/h
Zapas paliwa: 831l
Zużycie paliwa na godzinę: 321,7l
Długotrwałość lotu: 2h 41min
Zasięg: 396.3km z ładunkiem/ 494,5 bez ładunku
Paliwa: Jet A/A-1,JP-5, Jet B/JP-4, JP-8
Źródło: Lockheed Martin
Zdjęcia: Lockheed Martin
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |