A-29 Super Tucano swoimi korzeniami sięga samolotów Tucano powstałych ponad dwadzieścia lat temu.
Maszyna Super Tucano została zaprojektowana w wersji dwu i jednomiejscowej z żywotnością przewidzianą na 18000h w przypadku lotów treningowych oraz 12000h w przypadku wykonywania zadań w warunkach operacyjnych. Samolot przewidziano może wytrzymać przeciążenia +7G/-3.5G, a owiewka chroni załogę przed zderzeniem z ptakiem przy prędkości 270 węzłów. Poza tym do dyspozycji załogi są system OBOGS (On-Board Oxygen Generation System) oraz fotele wyrzucane Martin-Baker MK-10ICX. Dodatkowo kabina została opancerzona. W zabezpieczeniu misji pomagają systemy MAWS (Missile Approach Warning System) oraz RWR (Radar Warning Reciver). Za napęd odpowiedzialny jest silnik Pratt&Whitney PT6A-68/3 o mocy 1600 SHP wyposażony w układ FADEC (Full Authority Digital Engine Contol). W celu obniżenia kosztów obsługi maszynę wyposażono w system analizowania i zbierania podstawowych danych IDAR (Integrated Data Acqusition and Recorder). Cała awionika samolotu skupiona jest wokół szyny MIL-STD-1533. W celu poprawienia obsługi zdecydowano się na system HOTAS (Hands on Stick and Throttle) połączony z HUD (Head Up Display)wzbogaconym o UFCP (Up Front Control Panel). Za komunikowanie się z pilotem odpowiadają dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze o rozmiarach 6×8 cala na których można zobrazować dane z systemu FLIR (Forward Looking Infrared). Podstawowym uzbrojeniem samolotu są dwa karabiny 0.5 z zapasem 200 nabojów oraz stałe punkty do podwieszanie pozwalające na zabieranie na pokład do 1500kg uzbrojenia dodatkowego. W skład palety uzbrojenia dodatkowego wchodzą podwieszane karabiny i działka, pociski AIM-9, bomby Mk 81 i Mk82 oraz wyrzutniki pocisków SBAT-70/19 oraz LAU-68.
Źródło: Embraer
Zdjęcia: Embraer
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |