Suchoj Su-35 ( Sukhoi Su-35 ) to samolot myśliwski konstrukcji rosyjskiej mający być maszyną przejściową pomiędzy maszynami Su-30MK oraz samolotem 5 generacji.
Samolot jest maszyną oznaczaną jako generacja 4++ wykorzystującą pewne technologie przewidziane dla samolotów 5 generacji. Producent reklamuje swój samolot jako maszynę przewyższającą wszystkie dostępne myśliwce 4 generacji. W latach 2011-2015 samolot ma zdominować rynek i posiadać lepsze możliwości niż wszystkie inne myśliwce. W tym opisie może kryć się sporo prawdy jeśli założymy wyższość nad samolotami 4 generacji, a najnowsze konstrukcje europejskie zakwalifikujemy jako generacja 4++. Czy będzie lepszy od najnowszych modeli samolotów Gripen czy Eurofighter? Raczej będą to maszyny porównywalne. Pierwszy samolot w wersji eksperymentalnej ukończono w 2007 roku w zakładach w Komsomolsku i w tym samym roku miała miejsce prezentacja podczas MAKS-2007. W porównaniu ze swoim protoplastą samolot otrzyma wzmocniony kadłub co przełoży się na 6000 godzin lotu i 30 lat służby. Okresy międzyprzeglądowe zwiększono do 1500 godzin lub 10 lat. Aerodynamicznie samolot przypomina Su-27, ale w przeciwieństwie do Su-30MKI nie będzie posiadał stateczników znanych z samolotów z układem typu kaczka. Sterowanie powierzchniami sterowymi będzie odbywało się droga elektryczną, a w samolocie zostanie zainstalowany zintegrowany system kontroli. Samolot posiada również wzmocnione podwozie. Silniki to w zasadzie AL-31F z zaimplementowanymi rozwiązaniami z samolotów 5 generacji. Pozwoliło to na zwiększenie ciągu oraz zwiększenie okresów miedzy przeglądami. Produkcją silników 117S zajmą się zakłady w Ufa oraz Rybińsku. Samolot posiada nowoczesną awionikę typu glass cockpit oraz system zarządzania danymi pozwalający na lepszą interakcję pomiędzy załogą a samolotem. Uzbrojenie oraz systemy pokładowe są sterowane przy pomocy przycisków na drążku sterowym oraz na manetce gazu. Cześć funkcji obsługują przyciski znajdujące się na wyświetlaczach. Zatem można powiedzieć, ze mamy tu do czynienia z realizacja założeń koncepcji HOTAS. Samolot posiada nowy radar oparty o antenę Irbis-E. Dzięki niemu możliwe jest śledzenie do 30 celów powietrznych, obserwowanie przestrzeni oraz atakowanie do 8 celów na raz. System potrafi również śledzić do 4 celów naziemnych w odległości do 400 kilometrów bez zaprzestania obserwacji przestrzeni powietrznej. Samolot przenosi podobne uzbrojenie jak maszyny Su-30MK na 12 podwieszeniach. Łączna masa możliwa do zabrania to 8000 kg. Niedawno samolot rozpoczął fazę lotów testowych.
Na podstawie: sukhoi.org
Zdjęcie: sukhoi.org
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |