Nowe możliwości dla Eurofighter Typhoon

Producent stale pracuje nad podniesieniem możliwości atakowania celów naziemnych.

Firma Cassadian Spain biorąca udział w programie Eurofightera uzyskała udane próby z EGBU-16. To kolejny krok na przód po udanej próbie z Paveway IV która odbyła się w lutym. Podczas prób chodziło o udane zrzucenie ładunku i sprawdzenie integracji nowych typów broni z instalacjami pokładowymi samolotu Eurofighter Typhoon. Oba systemy są w zasadzie podobne. EGBU-16 to precyzyjna amunicja wybrana przez Niemcy, Hiszpanię i Włochy natomiast Paveway IV to system wybrany rzez Wielką Brytanię. Oba rodzaje uzbrojenia wejdą w skład programu Phase 1 Enhancement (P1E). Wdrożenie tej aktualizacji pozwoli poprawić możliwości wykonywania precyzyjnych ataków w każdych warunkach pogodowych przez maszyny Typhoon. Pierwsza integracja samolotów z systemami przeznaczonymi do atakowania celów naziemnych nastąpiła w 2008 roku kiedy to udało się zintegrować bomby Paveway z zasobnikiem Litening III. Szkoda że Polska nie przystąpiła do programu Eurofighterów. Może sprawa szkolenia pilotów wyglądałaby inaczej. W sumie sam samolot jest niezłą maszyną, a integracja z Europą wydaje się być bardziej korzystna. Zapadła jednak inna decyzja, bez wątpienia polityczna i mamy F-16. Czy to dobrze? Źle nie jest. Tylko zawsze może być lepiej.

Zdjęcie: Eurofighter
Źródło: Eurofighter

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.