Gripen przekroczył 150000 godzin lotu

Informacja sama w sobie nie jest tak istotna jak to jak sprawowały się silniki Gripenów.

Otóż silniki okazały się najbezpieczniejszymi jednostkami na świecie. W czasie tych 150000 godzin lotów ani jedne Gripen nie miał problemów związanych z jednostkami napędowymi. Przedstawiciele firmy uważają, że ustanowiony rekord będzie bardzo ciężko pobić w jednosilnikowej maszynie. Do napędu samolotu służy jednostka RM12 bazująca na General Electric F404 i zaadaptowana przez Volvo Aero i GE w 1980 by móc sprostać wymaganiom stawianym Gripenom. Volvo prowadziło ustawiczne badania nad jednostką pozwalające wprowadzić wiele udoskonaleń takich jak system FADEC, nowy wlot powietrza, nowy stabilizator płomieni który nie musi być tak często wymieniany.

Zdjęcie: Volvo Aero
Źródło: Volvo Aero

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.