Demonstrator Racer firmy Airbus Helicopters, opracowany w ramach europejskiego projektu badawczego Clean Sky 2, wykonał swój pierwszy lot w Marignane. Samolot latał przez około 30 minut, umożliwiając zespołowi testowemu sprawdzenie ogólnego zachowania samolotu.
Ten ważny kamień milowy rozpoczyna kampanię lotniczą, która potrwa dwa lata i będzie miała na celu stopniowe otwieranie obwiedni lotu samolotu i zademonstrowanie jego możliwości w zakresie dużych prędkości.
„Dzięki 90 patentom Racer jest doskonałym przykładem poziomu innowacyjności, jaki można osiągnąć, gdy europejscy partnerzy współpracują ze sobą. Ten pierwszy lot to dumny moment dla Airbus Helicopters i naszych 40 partnerów w 13 krajach” – powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. „Z niecierpliwością czekam, aż ten demonstrator stanie się pionierem w zakresie dużych prędkości i opracuje system trybu ekologicznego, który przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa” – dodał.
Zoptymalizowany pod kątem prędkości przelotowej większej niż 400 km/h, demonstrator Racer ma na celu osiągnięcie najlepszego kompromisu między prędkością, opłacalnością i wydajnością misji. Racer ma również na celu zmniejszenie zużycia paliwa o około 20% w porównaniu do śmigłowców obecnej generacji tej samej klasy, dzięki optymalizacji aerodynamicznej i innowacyjnemu układowi napędowemu w trybie ekologicznym. Opracowany we współpracy z Safran Helicopter Engines, hybrydowo-elektryczny system trybu ekologicznego umożliwia zatrzymanie jednego z dwóch silników Aneto-1X podczas lotu rejsowego, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia emisji CO2. Racer ma również na celu zademonstrowanie, w jaki sposób jego szczególna architektura może przyczynić się do obniżenia jego operacyjnego śladu akustycznego.
Racer opiera się na konfiguracji aerodynamicznej zweryfikowanej przez demonstrator technologii Airbus Helicopters X3, który w 2013 roku pobił rekord prędkości i przekroczył granice dla śmigłowca, osiągając 472 km/h. Podczas gdy celem X3 była walidacja złożonej architektury, łączącej stałe skrzydła dla energooszczędnego podnoszenia, boczne wirniki dla energooszczędnego napędu i główny wirnik, który zapewnia energooszczędną zdolność lotu VTOL, Racer ma na celu przybliżenie złożonej formuły do konfiguracji operacyjnej i zaoferowanie zwiększonych możliwości dla niektórych misji, dla których duża prędkość może być prawdziwą zaletą.
Źródło / Zdjęcie: Airbus