Kategorie
News Świat

Airbus Defence & Space: Start pierwszego satelity w programie SpaceDataHighway

Press Release CIS 15012016 image

EDRS-A, pierwszy satelita przekaźnikowy w programie SpaceDataHighway (znanego również pod nazwą EDRS) zostanie wyniesiony na orbitę geostacjonarną 28 stycznia 2016 roku. Dzięki wykorzystaniu komunikacji laserowej, system SpaceDataHighway zapewni błyskawiczną transmisję danych w kosmosie – nawet do 1,8 gigabita na sekundę. Ten ważny program, którego koszt wyniósł prawie 500 mln euro, jest efektem współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego Europejskiej Agencji Kosmicznej i Airbus Defence and Space.

Dzięki satelitom przekaźnikowym, takim jak EDRS-A, system SpaceDataHighway będzie mógł przesyłać ogromne ilości informacji (obrazy, filmy, dane zebrane przez czujniki) z satelitów obserwacji Ziemi, bezzałogowych statków powietrznych, samolotów rozpoznawczych, a nawet ze stacji kosmicznych, takich jak ISS. Dzięki niezwykle wysokiemu przesyłowi danych przy wykorzystaniu technologii laserowej (do 1,8 Gbit/s), a także umieszczeniu satelitów przekaźnikowych na orbicie geostacjonarnej, będzie można bezpiecznie przesłać na Ziemię aż 50 terabajtów danych dziennie w czasie bliskim rzeczywistemu. Dla porównania, obecnie mamy do czynienia z 3-4 godzinnym opóźnieniem w przesyle danych.

Jako główny wykonawca w partnerstwie publiczno-prywatnym EDRS-SpaceDataHighway, firma Airbus Defence and Space współfinansuje system, jest jego właścicielem, produkuje i obsługuje go, a także zajmuje się jego komercjalizacją. Niemieckie państwowe centrum badań lotniczych i kosmicznych (DLR) również uczestniczy w jego finansowaniu, a także w opracowaniu i obsłudze segmentu naziemnego systemu. W konsorcjum zaangażowanych jest trzynaście europejskich państw.

Pierwszy węzeł komunikacyjny systemu SpaceDataHighway, noszący nazwę EDRS-A, znajdzie się na satelicie Eutelsat 9B, który został zbudowany na bazie platformy Eurostar E3000 przez Airbus Defence and Space i będzie obsługiwany przez Eutelsat. Głównym komponentem węzła EDRS jest Terminal Komunikacji Laserowej (Laser Communication Terminal – LCT), zbudowany przez Tesat Spacecom, spółkę zależną Airbus Defence and Space. W ciągu kilku następnych dni satelita Eutelsat 9B zostanie wyniesiony na orbitę na rakiecie Proton z kosmodromu Bajkonur. Satelita umieszczony zostanie nad Europą na pozycji 9° długości geograficznej wschodniej.

Dzięki tej pozycji orbitalnej satelita EDRS-A będzie mógł nawiązać komunikację laserową ze znajdującymi się na orbicie satelitami obserwacyjnymi oraz bezzałogowymi statkami powietrznymi krążącymi nad Europą, Afryką, Ameryką Łacińską, regionem Bliskiego Wschodu oraz północno-wschodnim wybrzeżem Ameryki Północnej. Drugi satelita systemu SpaceDataHighway, EDRS-C, zostanie wyniesiony na orbitę w 2017 roku. Bedzie on pełnił funkcję rezerwową i poszerzy zasięg całego systemu. Airbus Defence and Space i ESA planują zwiększyć przepustowość systemu i zapewnić globalny zasięg do roku 2020 dzięki trzeciemu węzłowi, który zostanie umieszczony nad regionem Azji i Pacyfiku.

Korzystając z czterech satelitów Sentinel-1 i Sentinel-2 systemu Copernicus, europejskiego programu obserwacji Ziemi, Komisja Europejska stanie się pierwszym odbiorcą usług systemu SpaceDataHighway. Cztery satelity obserwacyjne Sentinel wyposażone są w terminale komunikacji laserowej, które znacząco przyspieszą transmisję danych wymagających natychmiastowej reakcji, a także dużych ilości informacji do centrów monitorowania Ziemi. W zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi i katastrofami naturalnymi najświeższe informacje są niezbędne, aby umożliwić odpowiednim władzom przygotowanie najodpowiedniejszej akcji ratunkowej.

Źródło / Autor: Airbus Defence and Space
Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Autor: Redakcja Świat

Redakcja Świat