Atmosfair, organizacja działająca na rzecz ochrony klimatu, opublikowała aktualny Indeks linii lotniczych 2015. Indeks obejmuje porównanie emisji gazów cieplarnianych generowanych przez 198 największych przewoźników lotniczych na świecie oraz zawiera ocenę ich efektywności w zakresie emisji CO2.
Wśród dużych, regularnych przewoźników lotniczych przewożących znacznie ponad milion pasażerów, airberlin, drugie co do wielkości towarzystwo lotnicze Niemiec, zajął pierwsze miejsce*, mogąc poszczycić się wyjątkowo niskim poziomem emisji CO2.
Felix Genze, Vice President Performance Improvement w airberlin powiedział: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyniku, który jest ukoronowaniem intensywnej, wieloletniej pracy na rzecz poprawy efektywności ekologicznej. Jesteśmy również dumni, że nasi pasażerowie, wybierając airberlin, świadomie decydują się na pozostawienie mniejszego śladu węglowego podczas podróży, niż miałoby to miejsce w przypadku skorzystania z oferty innych, porównywalnych przewoźników lotniczych.”
Średni wiek floty airberlin wynosi zaledwie 6 lat. Tym samym linia lotnicza dysponuje jedną z najmłodszych flot w Europie, realizując przy tym ambitny program „Ekoefektywne latanie”. Ciągle rosnący katalog środków – obecnie liczący około 70 – z dziedziny planowania lotu, redukcji masy samolotów, ich modernizacji i zoptymalizowanych procedur lotniczych przyczynia się do zmniejszania emisji i trwałych oszczędności w zużyciu nafty. Od 2008 roku eksperci z wielu działów airberlin pracują stale nad wspomnianym programem. Tak więc samoloty airberlin są regularnie optymalizowane w zakresie ich aerodynamiczności. Dzięki stałemu optymalizowaniu masy samolotów oraz optymalizowaniu wyposażenia kabin, airberlin w coraz mniejszym stopniu obciąża środowisko naturalne. Ostatnim, lecz nie najmniej istotnym aspektem, jest program stworzony przez airberlin specjalnie na potrzeby wykonywania przewozów – „Fuel Efficiency Coaching Programm” – którego celem jest ustawiczne kształcenie członków załogi kokpitu w zakresie ekoefektywnego kierowania statkiem powietrznym.
Organizacja atmosfair zbadała emisje CO2 generowane przez przewoźników lotniczych w przeliczeniu na kilometr oraz wydajność transportu. Poziom emisji CO2 został wyliczony dla potrzeb indeksu w odniesieniu do wszystkich przebytych tras, uwzględniając typ samolotu, mechanizmy napędowe, zastosowanie tzw. wingletów lub sharkletów (aerodynamiczne końcówki skrzydeł), liczbę miejsc oraz ładowność, a także obciążenie podczas każdego z lotów. Dane pochodzą wyłącznie ze źródeł organizacji międzynarodowych, takich jak ICAO lub IATA, z wielu specjalistycznych baz danych przemysłu lotniczego oraz modeli komputerowych stworzonych przez inżynierów lotnictwa.**
airberlin został doceniony w Indeksie linii lotniczych atmosfair 2015 za przekonujący bilans środowiskowy, ale zajął także drugie miejsce w rankingu Transatlantic Airline Fuel Efficiency Ranking 2014, który w tym miesiącu został przedstawiony przez ICCT (The International Council on Clean Transportation).
Za zaangażowanie w dziedzinie ekoefektywności airberlin został wielokrotnie wyróżniony w ubiegłych latach. Dzięki średniemu zużyciu paliwa 3,3 litra na 100 pasażerokilometry linia lotnicza stała się pionierem w dziedzinie ekoefektywnego lotnictwa.
* Średnio 76,8 na 100 możliwych punktów / efektywność klasy C
** Źródło: atmosfair Airline Index 2015
Źródło / Autor: airberlin
Zdjęcie: airberlin